Sotungin lukio

World School 2017, Brisbane Australia

15.11.2017

‍Matkakertomus, rehtorin versio

Vuoden 2017 World School järjestettiin down under eli Australiassa. Isäntänä toimi St. Paul´s School, joka sijaitsee Brisbanen esikaupunkialueella. Koulussa opiskelee 1400 oppilasta tai opiskelijaa aina eskarista lukioon asti. Se on yksityinen oppilaitos, jonka lukukausimaksut vaihtelevat 8000-14000 euron välillä. St. Paulin kampusalueella sijaitsee useita rakennuksia eri ikäisiä oppijoita varten, maauimala ja muita liikuntatiloja ja -kenttiä, kaikki koulun omistuksessa. Henkilökuntaa on yli 200 ja se koostuu opettajista, todella laajasta hallintohenkilöstä ja muista opetuksen tukena toimivista.

Pe 13.10.2017 klo 21.15

Valokuva

Sotungin lukion delegaatio eli Rehtori Esa ja opiskelijat Matilda, Pinja ja Rebecca kokoontuivat Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Esitehtävät oli tehty, esityksiä harjoiteltu ja kaikki tarvittavat varusteet ja rekvisiitta saatu tungettua laukkuihin. 12 tunnin yölento kohti Singaporea alkaa…

La 14.10.2017

Välilasku ja reilun viiden tunnin odottelu Singaporessa. Lievää väsymystä ilmassa, sillä nukkuminen lentokoneessa ei ole aina niin helppoa. Edessä 8 tunnin lento Brisbaneen…

Su 15.10.2017 klo 6.40

Valokuva

Viimein perillä! Toinen yölento peräkkäin näkyy kaikissa ja fiilis on sen mukainen. Taksi Airway Moteliin, pieni lepohetki ja sitten tutustumaan lähialueeseen. Viisi minuuttia liikkeelle lähdöstä alkaa kaatosade ja iloisesti kastuttiin. Päivä sujui sadetta pidellessä kahvilassa ja illalla juhlistettiin Pinjan synttäreitä motellissa pitsan voimalla.

Ma 16.10.2017 klo 10.45

St. Paulin järjestämä bussi keräsi kyytiin meidät, Venäjän, Sri Lankan ja Kanadan delegaatiot. Kaksi viikkoa kestänyt sosiaalinen kanssakäyminen englanniksi lähti heti vauhdilla käyntiin, kun vaihdettiin kuulumisia. Bussin tultua koululle vastassa oli St. Paulin World School tutoreiden ryhmä, joka ohjasi meidät liikuntasaliin ilmoittautumaan ja tapaamaan muita delegaatioita. Paljon uusia nimiä, valokuvia, materiaalia ja muistettavia nimiä. Kahden minuutin keskustelun jälkeen World Schoolin johtaja Dariush kysyi, että milloin Sotunki isännöi tapaamista. Lupasin laittaa asian harkinnan alle…

Muutaman tunnin odottelun ja järjestelyjen jälkeen kaksi bussia lähti viemään kaikkia kohti Noosan leirikeskusta, jossa ensimmäisen viikon toiminta tapahtui. Vettä satoi koko matkan kaatamalla. Viimeinen siirtyminen alueelle tapahtui lautalla. Ensimmäinen ilta meni majoittumisen järjestelyihin ja tulevan viikon toimintaan orientoitumiseen. Sää aiheutti haasteita, sillä monet viikon aktiviteeteista oli tarkoitus tehdä ulkona. Majoitus oli järjestetty kimppahuoneisiin, joissa asui 5-6 opiskelijaa eri maista. Opettajilla oli vastaava järjestely ja asuin kimpassa Uuden Seelannin Juliuksen, Indonesia Edun, Etelä-Korean Mr. Tongin ja Ranskan Hervén kanssa. Me olimme Cabin number one – sen kaikki tuon viikon aikana oppivat muistamaan toiston ja monien huonojen vitsien kautta… Erittäin mukavia ja hauskoja huonetovereita kaikki!

Ti 17.10.2017 klo 05.00

Valokuva

‍Hyvin erikoiset ja kovat lintujen äänet sekä aikaisin nouseva aurinko pitivät huolen siitä, että olin varmasti ajoissa hereillä joka aamu koko kahden viikon ajan. Viisi tuntia taisi olla se perustuntimäärä unta/yö.

Aamupäivän ohjelmassa on ensimmäiset viralliset avajaiset, joissa puhuivat mm. St. Paulin rehtori Paul Browning ja nähtiin esitys aborginaalien tavoista ja kulttuurista. Samasta aiheesta kuultiin lisää päivän aikana ja päästiin myös maalaamaan bumerangeja. Jokainen sai itse tuunaamansa bumerangin omakseen, joten ensimmäinen tuliainen oli tosiasia.

Avajaisten jälkeen opiskelijat pääsivät käytännössä aloittamaan ryhmätöitään vedestä ja ruoasta. Työtapana oli koko kahden viikon ajan Design Thinking, jossa jokaisen ryhmän tutkimusongelmaa pohdittiin rakentaen tietoa muiden ryhmien tuella, asiantuntijoiden näkemyksillä ja sparrauksella. Työ oli ajastettua ja nopeatempoista ja vaikutti Sotungin tyttöjen mielessä aluksi lähinnä kaoottiselta ja sekavalta… Mutta siitä se lähti kehittymään! Ryhmätöiden ohella alkoi ensimmäinen osa eri maiden esittelyjä ja etukäteen tehtyjen tehtävien esittelyjä. Ne olivat erittäin kiinnostavaa ja värikästä katsottavaa monenlaisista kulttuureista. Englannin kieli voi kuulostaa puhujan taustasta riippuen hyvin erilaiselta…

Ke 18.10.2017

Aamulla jatkettiin ryhmätöiden parissa. Liimalappuja kului ja paljon mielipiteitä vaihdettiin. Aamuteen (eli pienen välipalan, ei teetä!) jälkeen suunnattiin koko joukolla kohti Noosan lomakaupunkia. Noosan alue on kuuluisaa loma-, ranta- ja surffausaluetta, jonka rannalla käy parhaimmillaan 20 000 turistia päivässä. Onneksi sää oli ennusteista huolimatta lämmin vaikkakin tosi tuulinen.

Valokuva

Paikalliset ”baywatchit” esittelivät meille ranta-aluetta ja järjestivät opiskelijoille kisailua ja ohjelmaa, jossa harjoiteltiin rantavahdeilta vaadittavia taitoja. Myös osa opettajista (kuten minä) oli innolla mukana liikkumassa hiekalla ja meressä, jonka aallot olivat vaikuttavan kokoisia. Rannalla oli paljon surffaajia taituroimassa aalloilla.

Rantaklubilla syödyn lounaan jälkeen suunnattiin ostoskadulle, jossa suurin hitti taisi olla jäätelö. Palattuamme takaisin leirikeskukseen jatkuivat upeat maaesitykset. Aamiaiset, lounaat ja päivälliset syötiin leirikeskuksessa aina suurella osittain avoimella mutta katetulla terassilla.

Jokaisen huoneen asukit olivat vuorollaan joko ruoan jakelijoina tai tiskaajina, mikä toi yhteistä vastuuta ruokailuihin. Illan viimeisenä ohjelmanumerona kuulimme vielä lisää aboriginaalien taidoista lukea luonnon merkkejä ja metsästää erilaisilla välineillä.

To 19.10.2017

Valokuva

Aamulla paistoi ensimmäistä kertaa aurinko lähes kirkkaalta taivaalta. Tänään oli myös viimein Suomen maaesitttelyn vuoro. Rebecca, Matilda ja Pinja vetivät osuutensa hyvin ja selkeästi niin, että sitä oli kaikin osin helppo ymmärtää ja seurata. Ihan yhtä helppoa se ei kaikkien maiden esittelyissä todellakaan ollut. Lounaan jälkeen pääsimme tutustumaan leirikeskuksen antiin erilaisten aktiviteettien kautta. Valittavana oli suppausta, lautan rakentamista, maastopyöräilyä tai kiipeilyä sisätiloissa. Niistä kahteen sai osallistua. Sotunkilaisista kaikki kävivät ainakin suppaamaassa ja se oli lämpimässä säässä ja vedessä hauskaa!

Kun kaikkien osallistujia jännittäneet maaesittelyt olivat ohi, päästiin juhlahumuun eri kulttuurien esitysten parissa. Moni maa oli nähnyt todella paljon vaivaa esitystensä eteen harjoittelemalla paljon ja tuomalla mukanaan näyttäviä asuja ja rekvisiittaa. Esitimme kaksi tanssia, jotka Kirsi Kukkola oli meille opettanut. Vain kolme opettajaa oli mukana esityksissä, minä yhtenä heistä. Ensimmäinen tanssi Säkkijärven Polkan tahdissa sujui mainiosti, vaikka pieniä unohduksia jonkun mielestä muka sattuikin. Letkajenkkaan tytöt ottivat mukaan koko yleisön ja letka olikin koko salin pituinen piiri. Suomen esitys kansallispukuineen oli oikein edustava

20.10.2017

Valokuva

Aamupalan jälkeen opiskelijat työstivät ja kehittivät tutkimusaiheitaan edelleen. Samaan aikaan opettajilla oli oma sessionsa, johon oli annettu etukäteen valmisteltava tehtävä otsikolla ”Mikä tekee opetuksessa luokassa hyvällä tavalla erilaista?” Yhdelle esitykselle oli varattu aikaa 7 minuuttia, mutta ensimmäisenä ollut Kanadan opettajapari käytti aikaa 32 minuuttia… Eli aikataulu meni uusiksi heti alusta lähtien. Omassa esityksessäni kerroin Suomen opettajakoulutuksesta, tavoista joilla opettajat tekevät työtään ja opettajan ammatin arvostuksesta ja haasteista. Lähinnä siis taustoista, joista johtuen Suomen koulutusjärjestelmä kerää kunnioitusta ja kiinnostusta ympäri maailmaa. Ne esitykset, jotka ehdittiin pitää, antoivat paljon ideoita ja ajateltavaa myös Sotungin toiminnan kehittämiseen. Viimeisen varsinaisen Noosan leirikeskuksen loppupäivän ohjelma oli rentoa. Iltapäivällä jakauduttiin aktiviteettien pariin. Osallistuin maastopyöräilyyn, jonka reitti kulki upean luontoalueen läpi meren ääreen hiekkarannalle. Illalla oli tarjolla grilliruokaa ja iltajuhlat, jossa oli bändi soittamassa perinteisempää paikallista musiikkia ja myös opettamassa tansseja, jotka olivat aika paljon meidän vanhojen tanssien tapaisia. Loppuillasta dj soitti modernimpaa musiikkia ja sai myös tanssijat lattialle.

La 21.10.2017 klo 08.00

Oli aika jättää hyvästit Noosalle, kantaa matkatavarat busseihin ja ajaa kohti Australian Zoota. Siellä saimme viettää sateessa ja kylmässä kokonaiset 6 tuntia. Onneksi paikka upeine eläimineen ja vaikuttavine esityksineen oli todella upea. Pääsimme ruokkimaan kenguruita ja näkemään läheltä monia meille täysin uusia ja vieraitakin eläinlajeja. Australiassa elää kymmeniä vaarallisia käärmeitä, joita liikkuu päivittäin myös asutuksen lähellä. Eläintarhassa näimme suuren osan niistä, samoin useita erilaisia krokotiili- ja alligaattorilajeja.

Valokuva

Eläinshow, jossa kouluttajat esittelivät lintujen taitoja ja krokotiilien vaarallisuutta, oli upea. Eläinkokemusten jälkeen oli aika siirtyä St. Paul´s Schooliin, jossa majoittajaperheet olivat meitä odottamassa. Tämän toisen vaiheen alkaminen oli jännittävä vaihe kaikille, sekä meille aikuisille että opiskelijoille mutta varmasti myös majoittajaperheille. Minut viikoksi kotiinsa ottivat koulun pappi ja opettaja Mark ja hänen vaimonsa Robyn. Heillä oli erittäin mukava ja tilava talo 10 minuutin ajomatkan päässä koululta. Ilta meni syödessä, tutustuessa ja jutellessa monista uusista ja yhteisistäkin kokemuksista Suomessa ja Australiassa.

Su 22.10.2017

Tämä päivä oli ainoa, jolloin ei ollut mitään kaikille yhteistä ohjelmaa. Se alkoi aikaisin, kun majoittajani lähtivät kirkkoon. Lähdin samaan aikaan lenkille ja jumppaamaan läheiseen puistoon. Se teki hyvää, koska olen tottunut liikkumaan paljon enemmän mitä oli mahdollista World Schoolin tiiviin ohjelman aikana tehdä. Lämmintä oli jo aikaisin 25 astetta, joten aamulla oli paras aika liikkua.

Valokuva

Kun olimme kaikki taas koolla, lähdimme kiertoajelulle tutustumaan Brisbanen ympäristöön. Kaupunki sijaitsee joen ja meren rannoilla, joten kauniita puistoja ja rantoja oli todella paljon. Vierailimme myös Redcliffin markkinoilla, söimme rantakadulla lounasta ja kävimme samalla kylässä Australian delegaation opettajan Davyn perheen kodissa. Heidän terassiltaan oli upea meri- ja uimarantamaisema ja paikka oli muutenkin sellainen, jossa voisin kyllä asua. Ilta sujui illallisen ja pitkien keskustelujen parissa. Minulla oli paljon kysymyksiä mielessä nyt, kun olin jo vähän nähnyt aluetta ja heidän elämäntapaansa.

Ma 23.10.2017

Kaikki opiskelijat ja opettajat saapuivat aamulla St. Paul´s Schoolin kampukselle majoitusperheidensä kyydeillä. Vastassa olivat koulun tutoropiskelijat ja edessä toiset viralliset avajaiset koulun oppilaiden ollessa yleisönä. Ohjelma koostui tanssi- ja musiikkiesityksistä, puheista ja edellisten World School -kertojen opiskelijoiden videoterveisistä. Sotungin Matiaksen terveisillä oli siis lähes tuhannen katsojan yleisö. Avajaisten jälkeen valmistelimme yhdessä Suomen messuosastoa, jossa myöhemmin päivän aikana vieraili koulun oppilaita, World Schoolin osallistujat ja majoittajaperheiden jäseniä. Kiinnostus Suomen talvea, revontulia ja joulupukkia kohtaan oli suurta. Tytöt kävivät vetämässä opetustuokion Suomesta koulun viisivuotiaille eskarilaisillle. Pää-olkapäät-peppu-polvet varpaat koreografia ja musiikki sekä suomeksi että englanniksi sai lapset vauhdikkaasti mukaan ja hauskaa oli. Esitimme myös molemmat tanssit uudestaan isommalle yleisölle ja tällä kertaa letkajenkka sai innostuneen vastaanoton teini-ikäisten parissa. Päivällinen syötiin grilliruoan merkeissä koululla yhdessä majoittajaperheiden kanssa ennen kuin siirryttiin heidän kanssaan viettämään iltaa ja tutustumaan lisää.

Ti 24.10.2017

Valokuva

Tämän päivän ohjelmaan kuului tutustuminen QUT yliopistoon ja työskenteleminen siellä yhdessä yliopiston sparraajaopiskelijoiden kanssa kehittämällä tutkimuskysymyksien kokonaisuuksia edelleen. Kuulimme myös yliopiston tutkijaprofessorien alustuksia aiheista, jotka haastoivat opiskelijoita laajentamaan ajatteluaan omissa ryhmätöissään. Työskentelyn lopuksi jokainen ryhmä esitti työnsä pääsisällöt ja sai palautetta sparraajaopiskelijoilta. Sotungin tytöt olivat jälleen selkeitä ja osaavia omissa osissaan esityksiä, vaikka tilanne oli varmasti jännittävä.

Yliopistolta siirryimme Mt. Coothan näköalapaikalle, josta oli upeat näkymät yli koko Brisbanen laajan kaupunkialueen. Siellä otettiin myös yksi monista ryhmäkuvista. Niitä napsittiin oikeastaan kaikissa vierailupaikoissa koko kahden viikon ajan. Loppuilta vietettiin jälleen majoittajaperheiden seurassa heidän järjestämiensä aktiviteettien parissa.

Ke 25.10.2017

Valokuva

Opiskelijat aloittivat päivän ryhmätöiden parissa ja minä Australian radiossa paneelikeskustelussa yhdessä saksalaisen opettaja Silken ja St. Paulin rehtori Browningin kanssa. Aiheena oli tietysti opetus, oppiminen ja koulutusjärjestelmät eri maissa. Suomi on koulutusmaana kovassa huudossa myös Australiassa ja kysymykset olivat todella laajoja ja mielenkiintoisia. Keskustelimme suorassa lähetyksessä lähes puoli tuntia. Kokemus asiantuntijakeskustelusta englanniksi oli hauska mutta haastava. Juontaja Steve Austinin aamun aiempi vieras oli Australian edellinen pääministeri, joten olimme ilmeisesti mukana tunnetussa radio-ohjelmassa. Suoraan ohjelmasta päästyämme annoimme puhelinhaastattelun maan suurimpaan kasvatusalan lehteen, joten aamun teema oli vahvasti media ja markkinointi.

Loppuosa päivästä meni tutustuessa Brisbanen kaupunkiin. Pääsimme ajamaan maailmanpyörässä, josta näki hienosti koko keskusta-alueen ja joenvarren näyttävät pilvenpiirtäjät. Opiskelijoiden kohokohta oli varmasti keskustan ostoskatualue, jossa pari tuntia meni nopeasti tuliaisia hankkien. Ilta oli taas varattu yhteiselle ajalle majoitusperheen kanssa.

To 26.10.2017

Tämä päivä oli opiskelijoilla tiukkaa työskentelyä, sillä ryhmätyöt oli saatava valmiiksi. Opettajat jatkoivat valmistelemiensa esitysten pitämistä toisilleen ja saivat nähdä myös St. Paul´s Schoolin linjavastaavien alustuksia omista vastuualueistaan, kuten esimerkiksi yrittäjyydestä ja tutkivasta oppimisesta. Taas tuli paljon mielenkiintoisia ajatuksia vietäväksi Sotunkiin. Torstain ohjelma loppui jo ajoissa iltapäivällä, jotta opiskelijoilla ja majoitusperheillä jäi vielä hyvin yhteistä aikaa viikon jo lähestyessä loppuaan. Itse jäin pelaamaan korista ja salille treenikaverini Davyn kanssa. Illalla kävimme majoituspariskuntani kanssa vielä kerran yhdessä syömässä ja kävelemässä Brisbanen keskustassa joen varrella. Alueen korkeat asuin- ja toimistorakennukset oli valaistu todella upeasti.

Pe 27.10.2017

World Schoolin toiseksi viimeinen päivä alkoi opiskelijoiden töiden esittelyllä. Jokainen ryhmä sai palautetta kolmen hengen asiantuntijaraadilta. Ryhmien työt olivat pääosin todella kekseliäitä ja ne sisälsivät toteuttamiskelpoisia ratkaisuja maailman ruoan ja veden saatavuuden haasteisiin. Jälleen kerran Pinja, Rebecca ja Matilda olivat äänessä omissa ryhmissään ja hoitivat osuutensa hyvin.

Iltapäivällä ohjelmassa oli perinteinen puunistutusseremonia, jossa jokainen delegaatio kävi vuorollaan heittämässä multaa yhdessä istutettavan puun juurelle. Sitten olikin aika ottaa viimeinen virallinen yhteiskuva.

Valokuva

Tämän jälkeen lähes kaikki siirtyivät majoittajaperheidensä luo pakkaamaan ja valmistautumaan illan päättäjäisjuhlaan. Minä jäin jälleen liikkumaan muutaman opettajan kanssa. Koulun liikuntatilat olivat todella hyvät ja pääsin samalla juttelemaan ja tutustumaan heidän liikunnan ja valmennuksen opettajiensa kanssa.

Iltajuhla oli hyvin tunteellinen. Jo lähellä oleva kotiinpaluu ja ero läheisiksi tulleista uusista kavereista oli kyynelten paikka monelle. Ilta oli myös erittäin hauska kiitospuheiden, hyvän ruoan, elävän musiikin, monien kaverikuvien ja loppuillan diskon parissa. Kaikki osallistuja saivat todistuksen ja ryhmäkuvan muistoksi osallistumisesta World Schooliin. Tärkeintä varmasi oli kuitenkin saada yhteystiedot ja verkosto, jonka kautta voi pitää yhteyttä uusiin ystäviin ja tuttaviin eri puolilla maailmaa.

La 28.10.2017 klo 07.00

Meidän piti olla aikaisin koululla, sillä yhteiskuljetus vei monta eri aikaan lähtevää delegaatiota yhtä aikaa lentokentälle. Viimeinen aamu oli haikea. Sekä Mark että Robyn tulivat saattamaan minua koululle ja myös tyttöjen majoittajat olivat paikalla hyvästelemässä ja toivottamassa hyvää kotimatkaa. Tunne siitä, että nyt World School todella loppuu, oli vielä epätodellinen. Aamun lämpötila oli jo noin 30 astetta ja aurinko lämmitti. Lentokentällä oli hyvää aikaa katsella viimeiset tuliaiset ja tuhlata loput dollarit. 8 tunnin lento Singaporeen meni torkkuessa ja elokuvia katsellessa. Ennen lentoa Helsinkiin meillä oli jälleen yli viisi tuntia odottelua ja se ei ilman toimivaa wifi-yhteyttä mennyt kovinkaan vauhdikkaasti. Onneksi oli kirja mukana. 12 tunnin lennon aikana Singaporesta Helsinkiin kupla, jossa koko kaksi viikko olin elänyt, ikään kuin puhkesi ja tuli todella erikoinen ja voimakas tunne kokemuksen ainutlaatuisuudesta. Samalla myös kotona odottavat haasteet alkoivat hiipiä mieleeni pitkästä aikaa oikein kunnolla.

Su 29.10.2017 klo 05.35

Lentokone laskeutui Helsinki-Vantaan lentoasemalle täsmälleen aikataulussa. Oli pimeää, märkää ja kylmää eli täydellinen vastakohta Brisbanessa olleelle säälle. Matkatavarat hihnalta mukaan ja kohti aulaa, jossa tyttöjä oltiin vastassa. Yksi koko elämäni ja varmasti myös tyttöjen elämän suurimmista seikkailuista ja kokemuksista oli ohi…