Ilolan koulu
- Osoite
Epinkoskentie 5
01390Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4501, 01030 Vantaan kaupunki
Yhteystiedot
Esittely
Meillä on n. 530 oppilasta ja henkilökuntaa on viitisenkymmentä. Oppilaiden osallistaminen on meille tärkeää ja meillä on aktiivinen oppilaskunnan hallitus, välituntilainaamo, Verso ja välkkärit. Koulussamme konfliktit sovitellaan ja kehitämme toimintaamme koko ajan restoratiivisempaan suuntaan.
Koulussa työskentelee oppilashuollon henkilökuntaa, joiden tehtävänä on tukea sekä kouluyhteisön että oppilaan hyvinvointia. YHR on yhteisöllisen hyvinvointityön ryhmä, johon kuuluu rehtorin tai apulaisrehtorin lisäksi kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja, koulupsykologi ja koulukuraattori. YHR seuraa vuosittain esim. luokkien ilmapiiriä luokkakohtaisten kyselyjen sekä luokkien läpikäyntipalaverien avulla.
Ilolan koulun YHR-ryhmän jäsenet 2022-2023
- Rehtori Anne Leppäkoski 040 544 0225, anne.leppakoski@vantaa.fi
- Erityisopettajat Arja Mäkinen 040 645 3061, arja.makinen@eduvantaa.fi ja Jutta Lavikainen 040 548 3142, jutta.lavikainen@eduvantaa.fi
- Koulukuraattori Miia Keränen
- Koulupsykologi Linda Weltner
- Terveydenhoitaja
Jos oppilas tarvitsee yksilöllistä tukea, perustetaan monialainen asiantuntijaryhmä, jossa on mukana aina myös oppilaan huoltaja. Tämän ryhmän toiminta on aina luottamuksellista ja yhteistyö huoltajien kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Ryhmässä on mukana myös oppilashuollon henkilökuntaa tarpeen mukaan.
Koulussa tehdään vuosittain oppilashuollon suunnitelma ja sen toteutumista arvioidaan lukuvuoden lopussa. Arvioinnin yhteydessä on kuullaan myös oppilaita ja huoltajia toiminnan kehittämiseksi.
Yhteyden oppilashuollon henkilökuntaan saat helposti Wilman kautta, mutta myös puhelimitse.
Linkkejä ja vinkkejä vanhemmuuteen
Ilolan koulun kouluterveydenhuolto hyvinvointialueen sivuilla
Ilolan koulun Pop up -hammashoitola
Lue lisää Vantaan perhekoutsaamisesta
Iltapäivätoiminta
Koulussa järjestetään maksullista aamu- ja iltapäivätoimintaa 1.-2. vuosiluokan oppilaille sekä sitä ylempien vuosiluokkien oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös. Iltapäivätoimintaan haetaan sähköisesti keväisin.
Ilolan koulun iltapäivätoiminnasta vastaavat Nano kerho ja Tikkurilan ev.lut. seurakunta. Nano kerho toimii koululla ja seurakunta Ilolan seurakuntatalossa lähellä koulua.
Iltapäivätoiminta on ohjattua vapaa-ajan toimintaa, jossa lapsilla on mahdollisuus leikkiä, tehdä läksyjä ja osallistua erilaiseen toimintaan. Iltapäivätoiminta tapahtuu sekä sisä- että ulkotiloissa. Toimintaa järjestetään päivittäin kouluissa tai niiden lähellä olevissa tiloissa koulupäivän päätyttyä. Iltapäivätoimintaa järjestävät yksityiset tahot, järjestöt ja seurakunta. Kerhotoimintaa järjestetään kouluissa yleensä koulupäivän jälkeen. Kerhotoiminnan tavoitteena on mm. mielekäs vapaa-ajan toiminta, lasten ja nuorten kasvun tukeminen ja syrjäytymisen ehkäisy.
Oppiminen
Muu toiminta
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Henkilökunta 23-24
Sivusto sisältää kaikki koulun opettajien ja muun henkilökunnan tiedot. Ilolan koulun hallinnon kuten koulun rehtorin, apulaisrehtorin ja koulusihteerien numerot löydät toimipisteen yhteystiedot-välilehdeltä. Siirry yhteystiedot-välilehdelle tästä.
Luokat ja luokanopettajat 2023-2024
Keltainen solu
4B Sara ja Tommi
4C Joel
4E Aino
Revontuli
2A Ritva
2B Jussi
2D Kati
2E Karita
5A Antti
5C Miikka
5D Jaana (Sij. Ilkka)
2ja5F Marika
5E Sanna. A
Punainen solu
1A Laura
1B Sanna. P
1C Aida
1D Saara
1E Sari
Sininen solu
3A Liisa ja Tiia
3B Merja
3D Riitta
3E Noora
3F Nina
4D Arzana
4F Kirsi
POP1 Annabella
POP2 Riikka
Oppilaiden tukeminen
Osa-aikainen erityisopetus
- 1.lk Tarja
- 3. - 4.lk Arja
- 2. & 5.lk Maria
Tsemppariope & resurssiopettaja
- esi - 2.lk Hanna
- resurssiopettaja Mirka
Tuntiopettajat
Nina, A2 espanja
Nelli, A2 espanja
Riitta, oäk venäjä
Koidu, oäk viro
Lilja, S2 1, 3, 4 & 5lk
Virpi, UB
Essi, UO
Cheikh, UI
Koulunkäynninohjaajat
- Pauliina (diabetes)
- Heidi (diabetes)
- Olga
- Neetu
- Teemu
- Eleonora
Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt ovat voimassa koko koulupäivän ajan ja noin välitunnin mittaisen ajan ennen koulupäivän alkua ja opetuksellisen ajan jälkeen.
-
Koulussa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä.
- Toimin yhteisten sääntöjen ja sopimusten mukaan.
2. Järjestyssääntöjä noudatetaan koulupäivän ajan koulun alueella ja opettajan määrittämissä oppimisympäristöissä sekä koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
-
Järjestyssääntöjä noudatetaan myös retkillä ja leiri- ja yökouluissa.
3. Oppilas käyttäytyy asiallisesti muita kohtaan.
-
Puhun toisille ystävällisesti ja noudatan hyviä tapoja. Olen hyvä kaveri.
-
Tottelen kaikkia koulun aikuisia.
4. Oppilas antaa itselleen ja toisille opiskelu-, työ- ja ruokarauhan.
-
Tulen kouluun riittävän levänneenä.
-
Keskityn annettuihin tehtäviin.
-
Huolehdin kotitehtävistäni.
5. Oppilas ei kiusaa, käyttäydy uhkaavasti tai loukkaa toisen fyysistä koskemattomuutta.
- En koske toiseen ilman lupaa. En satuta, enkä ole ilkeä.
6. Oppilas noudattaa koulun työjärjestyksen aikataulua.
- Tulen täsmällisesti kouluun ja oppitunneille.
7. Oppilas pitää hyvää huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä kunnioittaa toisten omaisuutta.
- Huolehdin yhteisestä oppimisympäristöstä.
- Liikun sisällä kävellen ilman ulkokenkiä.
- Säilytän ulkokengät sovitussa paikassa.
- Tulen oppitunneille kirjat, vihkot ja muut tarvittavat opiskeluvälineet mukana ja huolehdin niistä.
- En ota luvatta toisen omaisuutta.
8. Oppilas käyttää opetustilanteessa kännykkää ja muuta teknologiaa opiskelun edistämiseksi opetushenkilöstön/ koulun aikuisen luvalla.
9. Oppilas ei tuo kouluun esineitä tai aineita, jotka ovat opiskelun kannalta tarpeettomia tai joilla voidaan vahingoittaa henkilöitä tai omaisuutta.
- En tuo kouluun rahaa tai muuta arvokasta.
10. Oppilas poistuu koulupäivän aikana koulun alueelta vain opetushenkilöstön luvalla.
Koulun käytänteitä
- Ohjataan oppilaita hyviin tapoihin, mm. tervehtiminen ja ovien avaaminen
- Oppilaat riisuvat ulkovaatteet ja jättävät ne naulakkoon. Sisäkengät suositeltavia.Päähineitä ei pidetä sisällä.
-
Purukumin syönti on koulussa kielletty.
-
Makeisia ja rahaa tuodaan kouluun vain erityistapauksissa (purkkaa ei silloinkaan!).
-
Viimeisen ruokailuvuoron oppilaat nostavat ruokalan tuolit ylös.
-
3.lk:n oppilaat toimivat pareittain vuorollaan ruokalajärjestäjinä.
-
Päivän päätteeksi oppilaat nostavat kaikki luokan istuimet pulpeteille siivouksen helpottamiseksi, samoin aina niissä tiloissa, jossa ovat työskennelleet, esim. käsityö, kuvataide tms.
-
Luokan ikkunat on suljettava ja valot sammutettava oppituntien päätyttyä tai kun opettaja poistuu tilasta viimeisenä. Valot sammutetaan myös, kun kaikki poistuvat luokasta saliin/ syömään..
Kurinpitotoimet
Koulu on laatinut kasvatuskeskustelun, ojentamis-ja kurinpidollisten keinojen käyttö Ilolan koulussa- suunnitelman joka sisältää myös Vantaan kaupungin yhteiset kurinpidon toimintavaltuudet.
Perusopetuslaki 36 §: Oppilasta, joka rikkoo järjestystä, menettelee vilpillisesti tai käyttäytyy muuten epäasiallisesti, voidaan rangaista kurinpidollisesti.
Perusopetuslaki 35 §: Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Perusopetuslaki 29 §: Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Liikunta- ja harrastusmahdollisuudet koululla
Harrastusten Vantaa
Harrastusten Vantaa tarjoaa vantaalaisille peruskoululaisille laadukkaita, mieluisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia oman koulun ja kodin läheisyydessä lasten ja nuorten toiveita kuunnellen. Toiminta on osa kansallista Harrastamisen Suomen mallia.
Ilolan koulun liikuntasali
Koivukylän suuralueLiikuntasali on päivisin koulun omassa käytössä. Voit hakea käyttövuoroja kouluajan ulkopuoliseen käyttöön Timmi-tilavarausjärjestelmän kautta.
Ilolan koulun luistelukenttä
Koivukylän suuralueKoulun hiekkakentälle tehdään talvella luonnonjää, kun sääolosuhteet sen mahdollistavat. Ei pukutiloja.
Oppilaalle
MLL:n lasten ja nuorten puhelin, netti ja chat
Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin, netti ja chat
Lasten ja nuorten puhelimeen voi soittaa maksutta koko maassa joka päivä. Puhelimen toisessa päässä on koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella.
Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Puhelimen aikuiset päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Lasten ja nuorten puhelimen puheluja ei nauhoiteta.
Soita 116 111
- maanantaista perjantaihin kello 14–20
- lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17–20
Jos ääneen puhuminen tuntuu vaikealta, voi kirjoittaa viestin Lasten ja nuorten nettikirjepalveluun luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kirjeeseen vastaa vapaaehtoinen, luotettava aikuinen.
MLL:n aikuiseen päivystäjään voi ottaa yhteyttä myös chatin kautta
- maanantaisin klo 17-20
- tiistaisin klo 17-20
- keskiviikkoisin klo 17-20
Vaikuta
Näin voit vaikuttaa
Jokaisella nuorella on oikeus osallistua ja vaikuttaa.
Voit osallistua ja vaikuttaa esimerkiksi Vaikuttaja-päivässä tai nuorten vaikuttajaryhmissä
- nuorisovaltuusto
- oppilaskunnat
- nuorisotilojen vaikuttajaryhmät
Lisäksi voit äänestää nuorisovaltuustovaaleissa, tehdä kuntalaisaloitteen, toimia vertaisohjaajana ja tapahtumatuottajana, toimia järjestössä tai suunnitella ja toteuttaa oman hankkeen.
Vaikuttaminen omassa koulussa
Voit asettua ehdolle oppilaskunnan hallitukseen ja toimia näin oman luokkasi edustajana. Se on luottamustehtävä, jossa oppii yhteistyötä ja viemään eteenpäin yhteisiä asioita. Oppilaskunnan hallitusta vetää ohjaajaopettaja.
Voitte oman luokkasi tai kavereittesi kanssa tehdä aloitteita esim. kouluviihtyvyyden parantamiseksi. Muistattehan, että asiallisesti esitetyt ideat menevät varmimmin eteenpäin!
- aloitteen tekeminen
- tukioppilastoiminta
- kummitoiminta
Oppilaskunta
Kaikki koulun oppilaat muodostavat yhdessä oppilaskunnan. Oppilaiden asioiden edistäminen onnistuu helpommin pienemmän ryhmän kesken, jonka vuoksi valitaan oppilaskunnan hallitus. Hallitus koostuu jokaisen luokan yhdestä tai kahdesta edustajajäsenestä. Heidän tehtävänään on edistää koulumme oppilaiden asioita ja hyvinvointia. Oppilaskunnan hallituksen tavoite on osallistaa oppilaita ja antaa heille mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua päätöksentekoon.
Oppilaskunnan hallitus kokoontuu joka toinen viikko ideoimaan ja suunnittelemaan tulevaa toimintaa. Oppilaskunnan hallituksen edustajat vievät ideoita omiin luokkiinsa sekä osallistavat muun luokan osaksi yhteisiä päätöksiä. Edustajat tuovat myös luokissa nousseita ideoita ja/tai kysymyksiä hallituksen käsiteltäväksi.
Oppilaskunnan hallituksen jäsenet valitaan omissa luokissa äänestämällä. Oppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja valitaan joka kevät vaaleissa, jossa jokainen koulun oppilas pääsee äänestämään ja vaikuttamaan valintaan. Muutama oppilaskunnan hallituksen edustaja pääsee vuosittain osallistumaan myös kuntatasoiseen päätöksentekoon Vantaan koulujen yhteisillä Vaikuttaja-päivillä. Ensimmäisen luokan oppilaat liittyvät mukaan oppilaskunnan hallituksen toimintaan ensimmäisen lukuvuotensa keväällä.
Tämän lukuvuoden aikana Oppilaskunnan hallitus pyrkii järjestämään korona-rajoitusten puitteissa edellisvuosien tapaan esimerkiksi seuraavanlaisia tapahtumia:
Ystävänpäivän halipassi
Koko koulun piirustuskilpailu
Teema-päivät (läksytön päivä, lelupäivä, oman luokan päivä yms.)
Urheilutapahtumia
Välituntitapahtumia (yhdessä välkkäreiden kanssa)
Eri juhlapyhiin liittyvät teemapäivät
Oppilaskunnan ohjaavina opettajina toimivat Eveliina ja Elina.
Tukioppilaat
Tukioppilaat
Tukioppilaat ovat vapaaehtoisia nuoria, jotka luovat hyvää kouluhenkeä ja toimivat silminä ja korvina koulun arjessa. Tukioppilaat järjestävät välituntitoimintaa, tutustuttavat uusia 7.- luokkalaisia kouluun ja järjestävät koulun yhteisiä teemapäiviä.
Tekemistä
Koulussa toimii erilaisia kerhoja, joihin voit osallistua maksutta. Kysy kerhoista opettajaltasi!
Nuorisotilat tarjoavat monenlaista toimintaa eri ikäisille nuorille, mene rohkeasti vaikka kaverisi kanssa tutustumaan Nuta-toimintaan!
Hobihobi.fi-palvelu kokoaa vantaalaiset harrastusmahdollisuudet yhteen paikkaan. Palvelusta löydät maksuttomia ja maksullisia harrastuksia liikunnasta kuvataiteeseen ja kaikkea siltä väliltä.
Huoltajalle
Koulumatka
Koulumatkaan kannattaa tutustua hyvissä ajoin ennen koulun alkua, ja mahdolliset vaaranpaikat on hyvä käydä lapsen kanssa yhdessä läpi. Heijastin vaatteissa on halpa vakuutus. Jos matka kuljetaan polkupyörällä, sen tulee olla hyvässä kunnossa. Myös valot ja kypärä kuuluvat pyöräilijän varusteisiin.
Jos oppilaan koulumatka on pitkä tai perustelluista syistä tarvitaan koulukuljetusta, koululaismatkakorttia, taksikuljetusta ja saattamisavustusta haetaan koulukuljetushakemuksella.
Lisätietoa koulukuljetuksesta ja koulumatkasta
Koulukuljetushakemus perusopetus (531006)(pdf, 138.61 KB)
Ilmoita poissaolo
Huoltaja ilmoittaa lapsen sairastumisesta mahdollisimman pian koululle Wilman kautta. Mikäli lapsi ei ilmesty kouluun lukujärjestyksen mukaisesti, eikä huoltaja ole ilmoittanut poissaolosta, koululta ollaan yhteydessä huoltajiin tilanteen selvittämiseksi.
Lomamatkat suositellaan suunniteltavaksi koulun loma-aikoihin. Mikäli se ei ole mahdollista, huoltajien tulee tehdä loma-anomus Wilmassa kohdassa hakemukset ja päätökset. Huoltajat ovat myös vastuussa opiskelusta anotun loman aikana.
Vahingon sattuessa
Vakuutus
Oppilaat ovat vakuutettuja sekä kouluaikana että koulumatkoilla. Vakuutus kattaa myös muun opetussuunnitelman mukaisen toiminnan, kuten retket ja leirikoulut sekä iltapäivätoiminnan ja koulun kerhot. Vakuutus on voimassa koulumatkalla vain, jos lapsi lähtee suoraan kotiin koulupäivän jälkeen.
Tapaturma
Jos oppilaalle sattuu kouluaikana tapaturma, hän saa ensiavun koulussa. Sieltä oppilas ohjataan tarvittaessa terveyskeskukseen tai vakavissa tapauksissa suoraan sairaalaan. Yksityisten lääkäriasemien palveluista aiheutuneita kustannuksia ei korvata. Mahdollinen lapsen oma sairauskulu- tai yksityistapaturmavakuutus ei valitettavasti korvaa perusopetuslain mukaisia tapaturmia, koska niistä kunta on lain mukaan korvausvelvollinen.
Tapaturmassa rikkoutuneita vaatteita, kelloja, kännyköitä ja muuta tavaraa ei korvata. Ainoastaan hoitotoimenpiteen yhteydessä leikatuista vaatteista voi saada korvausta. Tapaturmasta tehdään selvitys siinäkin tapauksessa, ettei lääkärin hoitoa tarvita. Silmälasit korvataan, mikäli tapaturma on edellyttänyt terveydenhoitajan tai lääkärin hoitoa.
Tavaroiden rikkoutuminen
Kouluun tuodut tavarat ovat perheiden vastuulla. Esimerkiksi älylaitteiden rikkoutumisen korvaaminen ei kuulu koululle. Mikäli rikkoutuminen aiheutuu toisen oppilaan vahingonteosta, asiaa toki selvitellään koulun toimesta, mutta korvausvastuu jää vahinkoa tehneen oppilaan perheelle. Tällaiset tilanteet ovat usein hankalia selvittää ja herättävät voimakkaita tunteita, joten kouluun ei kannata ottaa mukaan tarpeettomasti erityisesti arvokkaita tavaroita.
Tasa-arvo
Kaikissa peruskouluissa tehdään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma yhteistyössä oppilaiden kanssa. Suunnitelman tarkoituksena on saada esiin tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta heikentäviä ilmiöitä ja luoda keinoja edistää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä koulussa.
Sosiaalisten ja tunnetaitojen vahvistaminen
Ilolan koulun toiminnan tavoitteena on hyvinvoiva koulu. Syksyllä 2017 luotiin yhdessä henkilökunnan ja oppilaiden kanssa Ilon kautta Ilolassa -ajattelun kivijalka, joka muodostuu toimintaamme ohjaavista hyveistä: turvallisuudesta, kunnioituksesta, yhteistyöstä ja myönteisyydestä. Lukuvuoden 2019 - 2020 aikana Ilolan koulussa lähdettiin siirtymään kohti restoratiivista toimintakulttuuria, joka osaltaan vahvistaa oppilaiden sosiaalisia ja tunnetaitoja.
Restoratiivisuus on kohtaamista, kuuntelua, ihmisten välisten suhteiden eheyttämistä ja sosiaalisten taitojen vahvistamista. Vuorovaikutus, dialogi ja yhteisten ratkaisujen etsiminen johtavat voimaantumiseen, oppimiseen ja vastuunottoon sekä rauhaan yksilöiden välillä ja yhteisöjen sisällä.
Koulun slogan Ilon kautta Ilolassa - Yhdessä oppien sisältää ajatuksen hyvinvoivasta, itseensä luottavasta ja oppimiseen myönteisesti suhtautuvasta yhteisöstä. Yhteisö tukee yksilöä tämän omalla oppimisen polulla niin, että hänellä on mahdollisuus saavuttaa omat tavoitteensa.
Aiemmin luotuja ja käytössä olleita Ilon kautta Ilolassa -kuukausitavoitteita tarkasteltiin keväällä 2021 ja elokuun 2021 toisessa vesossa. Tarkastelun myötä kuukausitavoitteet ovat tiivistyneet viiteen isompaan tavoitteeseen, joita työstetään lukuvuoden 2021 - 2022 aikana niin, että päivitetyt tavoitteet niihin liittyvine suunnitelmineen voidaan ottaa käyttöön viimeistään elokuussa 2022. Tavoitteet ovat 1) Olen hyvä kaveri. 2) Kunnioitan. 3) Vahvuuteni ja asenteen voima. 4) Autan, kiitän, kehun ja kannustan. ja 5) Voin hyvin.
Restoratiivinen toimintakulttuuri ja kerran viikossa pidettävä Ilon kautta Ilolassa -tunti tukevat sosiaalisten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä. Oppilashuollon jäsenet osallistuvat toimintaan aktiivisesti ja kohdentavat tarvittaessa omaa osaamistaan myös eri ryhmille ja luokille.
Restoratiivinen sovittelu
Verso eli vertaissovittelu
Osana koulun restoratiivista toimintakulttuuria järjestetään myös vertaissovittelutoimintaa (VERSO). Vertaissovittelussa sekä sovittelijat että sovitteluun ohjatut oppiaat oppivat sosiaalisia taitoja, toisten kuuntelemista, omien näkemysten esittämistä ja sopimukseen pääsemistä. Samalla vastuu ja omistajuus omiin asioihin säilyy oppilailla itsellään.
Vertaissovittelussa koulutetut riidan osapuolia hieman vanhemmat oppilaat eli vertaissovittelijat sovittelevat vertaistensa eli muiden oppilaiden välisiä konflikteja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Vertaissovittelijoilla ei ole valtaa antaa rangaistuksia tai tehdä päätöksiä, vaan he auttavat osapuolia itse löytämään tilanteeseen ratkaisun niin, että konflikti ei enää osapuolten välillä jatku tai toistu. Vertaissovittelussa sovitellaan mm. nimittelyjä, haukkumisia, ikävää kommentointia kasvotusten, selän takana tai somessa, tönimistä, etuilua, syrjimistä, joka ilmenee niin ettei oteta mukaan leikkiin tai ryhmätehtävään, sekä toisen omaisuuden luvatta käyttämistä tai piilottamista, leikkien ja pelien säännöistä syntynyttä riitaa. Mikäli vertaissovittelu ei johda toivottuun tulokseen, ohjataan tapaus aikuisjohtoiseen sovitteluun
Verso-oppilaat ovat 3. ja 4. luokan oppilaita, jotka saavat koulutuksen tehtäväänsä. Heitä ohjaa viisi Verso-aikuista. Verso-sovitteluita pidetään jokaisena arkipäivänä klo 9.45-10-15 välitunnilla. Verso-oppilaat työskentelevät työparina ja heillä sekä Verso-aikuisella on vakituinen työvuoro kerran viikossa. Tällöin he varautuvat mahdollisiin sovitteluihin heti aamusta ja hoitavat sovittelut välitunnin aikana. Jollei sovitteluita ole etukäteen tilattu, oppilaat menevät päivystämään välitunnille, jossa he tarvittaessa hoitavat sovittelun saman tien. Kaikkia sopimuksia seurataan, pääsääntöisesti seurantatapaaminen on seuraavalla viikolla.
Aikuisjohtoinen sovittelu
Luokan oma opettaja selvittelee pieniä ristiriitatilanteita restoratiivisella otteella. Mikäli tämä ei tuota tulosta, ohjataan oppilaat aikuisjohtoiseen restoratiiviseen sovitteluun. Opettaja ottaa yhteyttä sovittelijoihin Wilman kautta. Aikuisjohtoinen sovittelu on maanantaisin klo 11.00 - 12.00 välisessä oppitunnilla laaja-alaisen erityisopettajan tilassa Sateenkaaressa.
Restoratiivisessa sovittelussa ihmissuhteet, tunteet ja tarpeet huomiodaan konfliktien hallinnassa. Se korostaa kohtaamiseen, keskusteluun ja yhteistyöhön perustuvaa myönteistä prosessia, jossa pyritään osapuolten välisen ymmärryksen lisääntymiseen. Osapuolia kunnioitetaan oman konfliktinsa asiantuntijoina ja keskeisenä ajatuksena on tapahtuneen teon palauttaminen asianosaisille siten, että he voivat itse olla aktiivisia osallisia asiansa ratkaisussa.
Sovittelutapaamisia on kaksi. Ensimmäisessä tapaamisessa osapuolet tekevät sovittelusopimuksen. Toisessa tapaamisessa tarkistetaan, onko sopimus pitänyt. Jos sopimus on pitänyt, prosessi päättyy. Jos sopimus ei ole pitänyt, mietitään muita tukitoimia ja konsultoidaan koulukuraattoria.
Sovittelu on luottamuksellista. Huoltajat saavat Wilma-viestin sovitteluun osallistumisesta ja sovittelusopimuksen pitämisestä. Huoltajille ei tiedoteta ristiriitatilanteen yksityiskohtia.
Arviointi
Arviointi Ilolan koulussa
Arviointikeskustelu
Arviointikeskustelu oppilaan ja huoltajan kanssa käydään marraskuun loppuun mennessä. Keskustelun pohjana toimii oppilaan tekemä itsearviointi. Arviointikeskustelussa laaditaan oppilaalle henkilökohtaiset tavoitteet (1-4). Tavoitteista annetaan kopio kotiin, alkuperäinen kappale säilytetään koululla. Oppilailla, joilla on oppimissuunnitelma tai HOJKS, arviointikeskustelu voidaan toteuttaa päivityksen yhteydessä.
Väliarviointi
Väliarviointi on lukuvuositodistuksen kaltainen ja tehdään kirjallisena Wilmaan. Oppilaat saavat kirjallisen väliarvioinnin opettajan antaman suullisen palautteen kera. Kotiin ne annetaan kaikille yhtäaikaisesti tammikuun viimeisenä päivänä.
Lukuvuosiarviointi
Lukuvuositodistus annetaan kevätlukukauden päättyessä. Se on opetushallituksen ja Vantaan kaupungin opetussuunnitelman arviointiperusteiden mukainen ja siinä arvioidaan oppilaan käyttäytymistä, oppiainekohtaisten tavoitteiden saavuttamista ja oppilaan vahvuuksia. Käytössä on sanallinen arviointi (1.-3. lk, numeerinen 4. lk).
Formatiivinen arviointi
Formatiivisen arvioinnin välineenä käytämme Qridiä.
Oppimisen ilon päivä
Koulussamme vietetään kaksi kertaa lukuvuodessa Oppimisen ilon päivää (marras- ja maaliskuu).
Päivän tarkoituksena on tukea oppilaan formatiivista, oppimisen aikaista itsearviointia, jossa lapset osallistetaan itse tunnistamaan omaa edistymistään ja oppimistaan. Lapsia kannustetaan ja ohjataan itse tunnistamaan omia onnistumisiaan ja siten ohjaamaan omaa oppimistaan. “Olen jo oppinut nämä asiat, mitä opin seuraavaksi?”
Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Epinkoskentie 5
01390Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4501, 01030 Vantaan kaupunki
- Yhteystiedot
- Tanja Turkulainentanja.turkulainen@vantaa.fi+358 50 303 1587
Rehtori
- Yhteystiedot
- Noora Kalliorantanoora.kallioranta@vantaa.fi+358 40 561 0492
Apulaisrehtori
- Yhteystiedot
- Hanna Maasiltahanna.maasilta@vantaa.fi+358 40 716 0428
Koulusihteeri (paikalla ma-to)
- Phone
- +358 40 849 3700
Opettajainhuone Sateenkaari
- Phone
- +358 40 650 1517
Opettajainhuone Revontuli
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Vantaa järjestää iltapäivätoimintaa 1.-2.-luokkalaisille ja erityisen tuen oppilaille koulupäivän jälkeen.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Taksikuljetus myönnetään poikkeustilanteissa.
Kouluruokailun tavoitteena on tarjota oppilaalle ravitsemussuositusten mukaista, täysipainoista ja maistuvaa ruokaa. Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Kehitysvammaisuuden tai autismin vuoksi oppilaan opetus järjestetään kaupunkitasoisissa erityisen tuen ryhmissä.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- Ainoa esteetön autopaikka sijaitsee ulkona alle 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on vähintään 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on alle 6 m pitkä luiska, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.
Sisätilat
- Toimipiste sijaitsee kerroksessa 1.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi avautuu käsin helposti. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Tilassa on pyörätuolinostin.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc kerroksessa 0.
- Osoite
Epinkoskentie 5
01390Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4501, 01030 Vantaan kaupunki