Kartanonkosken koulu
- Osoite
Tilkuntie 5
01520Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 8512, 01030 Vantaan kaupunki
Yhteystiedot
Esittely
Yleiset
Kartsin kouluruokailu
Kouluruokailu on osa koulun tapakasvatusta. Lähtökohtana ovat hyvät ruokailutavat, käytös ja ruokailuvälineiden asianmukainen käyttö...
Ajankohtainen Kartsi
Huhti-Kartsi avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Huhtikuun uutiset Kartsilta
Tulevat tapahtumat avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Tulevat tapahtumat Kartanonkosken koululla. Mm. Kartsin 7. musikaali.
Toiminnallinen Kartsi
Kartsin TEPPO avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Työelämäpainotteinen perusopetus (TEPPO) Kartanonkosken koulussa
Kartanonkosken koulun kerhot avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Harrastekerhot, koulun omat ja ulkopuolisten toimijoiden kerhot koottuna.
Lisää uutisia...
Kouluterveyskyselyn koonti avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
2023 teetetyn kouluterveyskyselyn tulokset
Vantaan yhteiset tiedot
Yleisesittely koulusta
Kartanonkosken koulu on aloittanut toimintansa v. 2005 väliaikaisissa tiloissa. Uusi koulurakennus otettiin käyttöön tammikuussa 2006. Syksyllä 2006 koulusta tuli yhtenäiskoulu, kun kouluun tulivat ensimmäiset seitsemännet ja kahdeksannet luokat. Elokuusta 2012 lähtien opetusta on järjestetty myös Tammiston opetuspisteessä. Lukuvuoden 2023–2024 alkaessa koulussa on n. 830 oppilasta ja 40 opetusryhmää. Vuosiluokkien 1–5 ryhmät toimivat yhteisopetusryhminä. Kaksi opetusryhmistä on valmistavan opetuksen ryhmiä.
Henkilökunta
Koulun opetushenkilökunnan sähköpostitse on: etunimi.sukunimi@eduvantaa.fi
Koulun hallintohenkilökunnan sähköpostiosoite on: etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Rehtorit
Rehtori
Johanna Kontro, 040 1929250
johanna.kontro@vantaa.fi
Virka-apulaisrehtori
Marle Himberg, 050 312 1705
marle.himberg@vantaa.fi
Vararehtori
Annukka Rautiola, 050 312 1706
annukka.rautiola@eduvantaa.fi (huom. sijaiseksi ilmoittautuminen Annukan kautta)
Oppilashuolto ja oppilaanohjaus
Koulukuraattorit
Suvi Uuttu 040 584 9286
Sini Laitinen 040 557 1291
Koulupsykologi
Jonna Naumoff p. 040 657 8932
Terveydenhoitajat
Laura Mäkinen (Juuri ja Runko) 040 632 6588
Elina Roiha (Latva) 040 516 0560
Oppilaanohjaajat
Maria Hohka 050 303 3092
Poju Vainio 050 303 8295
Oppimisen tuki
Eija Tarkoma (1.-2.lk) 050 303 8598
Mari Salo (3.lk)
Susanna Kahelin (4.lk) 040 512 8056
Suvi Wennerström (5.lk)
Tuija Miettinen (6.-7.lk), 050 303 8294
Sari Lahtinen (Tammisto ja 8.lk), 040 096 5533
Pauliina Penttinen (9.lk), 050 303 8322
Muu henkilökunta
Koulusihteeri Leila Pitkonen 040 356 2893
Koulusihteeri Anniina Sookari (ma, ti) 040 5729 105
Vartija Nelli Haapaniemi 040 838 0780
Iltakäytön valvoja Jari Palkivaara (klo 15.30-20.30) 043 826 8228
Opetusryhmät ja opettajat
JUURI: LUOKAT 1–2
(opettajien nimen jälkeen on oppiaine, jota he opettavat Latvassa)
1AB Katja Kekkonen (Tammiston opetuspiste, vastuuopettaja)
1AB Sanna Mikkola (Tammiston opetuspiste)
1CD Lotta Harju, tiiminjohtaja
1CD Heli Svahn, maantieto
1-2E Nea Kuusisto
2AB Satu Rantanen
2AB Eetu Peltola
2CD Jonna Kiviniemi-Pänkäläinen
2CD Heidi Heikkinen
RUNKO: TUOHI, LUOKAT 3–4
(opettajien nimen jälkeen on oppiaine, jota he opettavat Latvassa)
3AB Marilin Rantanen / Riikka Muotio (virkavapaalla syyslukukauden)
3AB Antti Sarja, kuvataide
3CD Kari Janhunen
3CD Erkki Savolainen
4AB Mikko Kauppinen, tiiminjohtaja
4AB Eija-Liisa Lehmusvuori
4CD Laura Kiiski
4CD Melinda Taskila
valo1 Fia-Maria Savolainen
RUNKO: KAARNA, LUOKAT 5–6
(opettajien nimen jälkeen on oppiaine, jota he opettavat Latvassa)
5AB Alina Kettunen, historia
5AB Heli Sahlstedt, saksa
5CD Hanna-Leena Könönen
5CD Reeta Riekkinen, terveystieto
6A Tuomas Muhonen, liikunta
6B Elina Sauna-aho-Uramo
6C Fanny Impilä, liikunta, tiiminjohtaja
6D Harri Huhtala, biologia
LATVA: LUOKAT 7–9
ryhmänohjaajat ja aineenopettajat
6-9F Marita Pulliainen
7A Andrea Aalto, espanja
7B Liisa Kemppainen, kuvataide
7C Niina Elf, ruotsi
7D Tuija Laine, kotitalous
7-9E Taina Timucin
8A Elina Mäkikunnas, ranska, ruotsi
8B Reima Pulli, käsityö
8C Inari Ranta historia, yhteiskuntaoppi
8D Laura Linkojoki, suomen kieli ja kirjallisuus
9A Sini Halm, suomen kieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä
9B Katri Seppinen, uskonto, englanti
9C Elina Toivonen, biologia, maantieto
9D Maijastiina Virta, kemia
Valo 2 Marja Salerto
Abusaid Nuha, fysiikka, matematiikka
Ivanoff-Tenkanen Sari, kotitalous
Hakkarainen Juha, matematiikka
Hohka Maria oppilaanohjaus, TEPPO-opetus
Lumiaho Katriina, käsityö
Mikkanen Joonas liikunta, terveystieto
Ranta Janne, englanti
Rautiola Annukka, matematiikka, vararehtori
Tanskanen Anne, musiikki
Tarkkonen Pauliina, suomen kieli ja kirjallisuus
Vainio Poju oppilaanohjaus
Koulunkäyntiavustajat
Aaltonen Pirjo, Tammiston opetuspiste
Chaouki Dalal, Tuohi ja Kaarna
Ivanova Jelena, valmistava opetus
Sheverdyaeva Anastasiia, Juuri
Taraskina Ksenia, 1-2E
Tervo Maria, 6-9E ja 7-9E
Özcer Yasemin, valmistava opetus
koulunkäynninohjaaja, Latva
Oppilashuolto
ESITTELY
YHTEYSTIEDOT
Koulukuraattorit
Suvi Uuttu 040 584 9286
Sini Laitinen 040 557 1291
Koulupsykologi
Jonna Naumoff p. 040 657 8932
Terveydenhoitajat
Laura Mäkinen (Juuri ja Runko) 040 632 6588
Elina Roiha (Latva) 040 516 0560
Oppilaanohjaajat
Maria Hohka 050 303 3092
Poju Vainio 050 303 8295
Ajankohtaista
Tulevat tapahtumat avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Tulevia tapahtumia Kartsilla
Opetusjärjestelyt
Kartsin puurakenne
Koulu jakautuu Juureen (1-2lk), Runkoon: Tuohi (3-4lk) ja Kaarna (5-6lk) ja Latvaan (7-9lk). Koulussa toteutetaan palkkiopetusta kaikilla vuosiluokilla joko äidinkielessä (Juuri) tai matematiikassa (Runko ja Latva). Opettajat ja muu henkilökunta toimii saman jaon mukaisissa tiimeissä. Jokaista tiimiä johtaa tiiminjohtaja.
Juuren tiiminjohtaja (1-2lk): Lotta Harju
Rungon tiimijohtaja, Tuohi (3-4lk): Mikko Kauppinen
Rungon tiiminjohtaja, Kaarna (5-6lk): Fanny Impilä
Latvan tiiminjohtajat (7-9lk): Maria Hohka
Koulun johtoryhmän muodostavat rehtorit ja tiiminjohtajat.
Juuri
opiskelu alkuopetusluokilla 1–2
Alkuopetuksessa (Juuri) haluamme varmistaa kaikille koulupolkunsa aloittaville oppilaille turvallisen ja innostavan koulunalun. Juuren opettajat toimivat työpareina sekä pääkoululla että Tammiston opetuspisteessä. Oppilaita ei jaeta kirjainluokkiin, vaan opettajat toimivat yhteisopettajuusmallin mukaisesti molemmat kaikkien oppilaiden opettajina. Oppilaat toimivat erilaisissa ryhmissä tutustuen toinen toisiinsa. Ryhmiä opettavat luokanopettajien lisäksi erityisopettajat, jotka tutustuvat kaikkiin vuosiluokan oppilaisiin. Oppilaantuntemus ja turvallisuus lisääntyy, kun useampi aikuinen tuntee lapsen.
1.–2. luokilla äidinkielen ja kirjallisuuden tunnit on palkitettu, jolloin seitsemästä äidinkielen tunnista neljä tuntia opetetaan palkissa. Palkkitunteja varten oppilaat on jaettu oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisiin ryhmiin. Opettajina toimivat kaikki Juuren luokanopettajat, erityisopettajat, sekä äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Palkkijärjestelyllä pyritään siihen, että jokainen oppilas saisi omien taitojensa ja oppimistyylinsä mukaista opetusta.
Alkuopetusluokat tekevät tiivistä yhteistyötä sekä luokka-asteittain että luokkarajoja ylittäen. Yhteistyötä tehdään myös alueella toimivien päiväkotien esiopetusryhmien kanssa.
Runko
opiskelu luokilla 3–6
Lukuvuonna 23–24 vuosiluokkia 3–5 opettaa kaksi opettajaa yhdessä yhteisopettajuuden periaatteiden mukaisesti. Useimmilla ryhmillä on joissakin oppiaineissa opettajana aineenopettaja tai muu luokanopettaja. Vastaavasti osa Rungon opettajista opettaa myös muilla vuosiluokilla. Tästä johtuen Rungon luokkien lukujärjestyksissä saattaa tapahtua muutoksia kevätlukukaudella. Joissakin A2-kielen ryhmissä opiskelee oppilaita myös muista kouluista.
Valinnaisten aineiden opiskelu alkaa 4. luokalla. 4.–6. luokkalaisilla on 2 vvt (vuosiviikkotuntia) valinnaisia taide- ja taitoaineita. Oppilas opiskelee kahta taide- ja taitoainetta yhden lukukauden kumpaakin. Lisäksi oppilas opiskelee muita valinnaisia aineita 1vtt joko syys- tai kevätlukukauden ajan. Rungon 4.–6. vuosiluokkien oppilaat käyttävät Wilmaa. Oppilaat ohjeistetaan Wilman käyttöön. Ruongon oppilailla on käytössä henkilökohtainen Chromebook.
Latva
opiskelu luokilla 7–9
Latvassa opiskelu tapahtuu aineenopettajien johdolla. Fysiikassa ja kemiassa (7.lk), kotitaloudessa, liikunnassa, matematiikassa ja valinnaisaineissa sekä A2-kielessä opiskellaan erikseen muodostetuissa ryhmissä. Muissa oppiaineissa opiskellaan oman kirjainryhmän mukana tai tarvittaessa erityisopettajan johdolla pienryhmässä. Lukujärjestykset vaihtuvat lukukausittain. Latvan oppilas näkee
henkilökohtaisen lukujärjestyksensä Wilmasta ennen uuden lukukauden alkamista.
Jokaisella Latvan opetusryhmällä on ryhmänohjaaja. Oppilaat tapaavat oman ryhmänohjaajan vähintään kerran viikossa torstaisin ryhmänohjaustunnilla. Ryhmänohjaajajärjestelmä tuo Latvan oppilaiden opiskeluun jatkuvuutta, pysyvyyttä ja turvallisuutta. Huoltajan kannalta ryhmänohjaaja on se opettaja, johon otetaan yhteyttä kaikissa yleistä koulunkäyntiä koskevissa asioissa (esim. poissaolot, yleiseen koulunkäyntiin liittyvät huolet). Tietyn oppiaineen opiskelua koskevat asiat hoidetaan kyseistä ainetta opettavan opettajan kanssa. Jos oppilaalla on tarvetta tukiopetukseen, siitä sovitaan kunkin aineen opettajan kanssa.
Oppilaanohjausta oppiaineena opiskellaan ½ vuosiviikkotuntia (vvt) 7.–8. luokilla ja yksi vvt 9. luokalla. Kartanonkosken koulun opetussuunnitelman mukaisesti Latvan opintoihin kuuluu työelämään tutustumista. 7. luokalla harjoitellaan kouluravintolassa noin neljänä päivänä lukuvuoden aikana. Työharjoittelu tehdään pareittain. Oppilas saa kouluravintolassa suoritetusta harjoittelusta todistuksen, jota hän voi hyödyntää esim. kesätyöpaikkaa hakiessa. Jos oppilaalla on koe samaan aikaan työharjoittelun kanssa, hän osallistuu kokeeseen, mutta käy ilmoittamassa poissaolosta ravintolapäällikölle.
8.- ja 9. luokan oppilailla on työelämääntutustumisjakso (TET):
- 9. -luokkalaisten TET-jakso ma 2.10. – pe 13.10. (vkot 40 ja 41)
- 8. -luokkalaisten TET-jakso ma 26.2. – pe 1.3. (vko 9)
Pienryhmäisten uskontojen opetuksesta johtuen joillakin oppilailla saattaa olla työjärjestyksessään hyppytunteja. Hyppytunnit ohjataan käytettäväksi opiskeluun Versohuoneessa tai aulatilassa Sohvilla. Osa oppilaiden pienryhmäisten uskontojen oppitunneista toteutetaan yhteistyössä lähikoulujen kanssa, joten tunnit saattavat olla myös toisella koululla. Osa oman äidinkielen opetuksesta järjestetään myös muilla kouluilla.
Latvan oppilaat käyttävät Wilmaa. Oppilaat ohjeistetaan Wilman käyttöön. Oppilas pääsee lähettämään pikaviestejä opettajille, vastaanottamaan opettajien viestejä, lukemaan tiedotteita, tarkastelemaan omia suorituksiaan, näkemään koepäivät ja työjärjestyksen sekä lukemaan koulun vuosisuunnitelman. Oppilas voi tarkastella omia poissaolotietojaan, mutta poissaoloista ilmoittaminen ja niiden kuittaaminen ovat huoltajan vastuulla.
Teppo-opetus
Koulussamme annetaan työelämäpainotteista TEPPO-opetusta. Opetus on suunnattu 8.–9. luokan oppilaille. TEPPO-oppilailla on useampia työelämääntutustumisjaksoja kuin muilla oppilailla. TEPPO opetukseen haetaan keväällä. TEPPO-ohjaajana toimii oppilaanohjaaja Maria Hohka, jolta voi kysyä lisätietoja opetuksesta (maria.hohka@vantaa.fi).
Arviointi
Peruskoulussa arvioinnin tehtävä on suunnata ja tukea oppilaan oppimista ja kehittymistä, vahvistaa minäkuvaa sekä edistää itsetuntemusta. Peruskoulun aikana oppimisen arviointi jakautuu opintojen aikaiseen formatiiviseen arviointiin ja lukuvuoden ja koko peruskoulun päättävään summatiiviseen arviointiin. Formatiivinen arviointi on palautetta osana opetusta ja työskentelyä. Palautteen tavoitteena on auttaa oppilasta ymmärtämään mitä hän jo osaa, mitä on tarkoitus vielä oppia ja miten hän voi parantaa suoriutumistaan. Summatiivinen arviointi päättää lukuvuoden ja mittaa oppilaan osaamisen tasoan suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.Peruskoulussa arvioinnin tehtävä on suunnata ja tukea oppilaan oppimista ja kehittymistä, vahvistaa minäkuvaa sekä edistää itsetuntemusta. Peruskoulun aikana oppimisen arviointi jakautuu opintojen aikaiseen formatiiviseen arviointiin ja lukuvuoden ja koko peruskoulun päättävään summatiiviseen arviointiin. Formatiivinen arviointi on palautetta osana opetusta ja työskentelyä. Palautteen tavoitteena on auttaa oppilasta ymmärtämään mitä hän jo osaa, mitä on tarkoitus vielä oppia ja miten hän voi parantaa suoriutumistaan. Summatiivinen arviointi päättää lukuvuoden ja mittaa oppilaan osaamisen tasoa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Vantaalla annetaan jokaisen lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistus ja sen lisäksi lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia, joista toinen on kirjallinen väliarviointi ja toinen arviointikeskustelu. Kirjallisessa väliarvioinnissa käytetään sanallista arviointia vuosiluokilla 1–3 ja numeroarviointia vuosiluokilla 4–9.
Arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja tapaavat kerran lukuvuodessa, jolloin arvioidaan oppilaan oppimisen edistymistä ja keskustellaan hänen vahvuuksistaan sekä kehittymiskohteistaan itsearviointilomakkeen pohjalta. Juuren ja Rungon oppilas täyttää itsearvioinnin Wilmassa etukäteen kotona yhdessä huoltajan kanssa. Latvan oppilas tekee itsearvioinnin ennen arviointikeskustelua. Arviointikeskustelu voidaan käydä oppimissuunnitelman tai HOJKS:n päivityksen yhteydessä, mikäli sellainen on. Päättöarviointi ajoittuu oppiaineesta riippuen vuosiluokille 7, 8 tai 9. Sen tehtävänä on määritellä, miten oppilas on saavuttanut oppiaineen tavoitteet. Päättöarvioinnin tuloksena annettava arvosana kuvaa oppilaan suoriutumista suhteessa kunkin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin.
Juuressa (1.-2. lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi talvilomaan mennessä
Kirjallinen väliarviointi helmikuussa
Lukuvuositodistus
Rungossa (3.-6. lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi talvilomaan mennessä
Kirjallinen väliarviointi joulukuussa
Lukuvuositodistus
Latvassa (7.-9. lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi talvilomaan mennessä
Kirjallinen väliarviointi joulukuussa
Lukuvuositodistus
Päättötodistus (9. lk)
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa käyttäytymisen tavoitteisiin. Käyttäytyminen arvioidaan väliarvioinnissa ja lukuvuositodistuksessa. Käyttäytymisen arviointi perustuu
antaan yhteisiin kaupunkikohtaisiin kriteereihin.
Kokeet
Juuressa ja Rungossa kokeita pidetään luokanopettajan laatiman aikataulun mukaan. Oppilaalla voi olla korkeintaan neljä koetta yhden viikon aikana ja yksi koe päivässä. Arviointi perustuu paljolti myös muuhun, työskentelynaikaiseen näyttöön. Kokeen voi uusia ainoastaan siinä tapauksessa, että oppilas on ollut kokeen aikana sairaana tai hänellä on ollut muu luvallinen syy.
Latvan oppilailla kokeita on enemmän kuin aiemmilla vuosiluokilla. Oppilaalla voi olla korkeintaan neljä koetta yhden viikon aikana ja yksi koe päivässä. Latvan koepäivät ovat nähtävissä Wilmassa. Koearvosanat merkitään Wilmaan kokeet-välilehdelle.
Kokeisiin valmistautuminen edellyttää oppilailta päivittäistä huolellista opiskelua. Järjestelmällinen työskentely ja valmistautuminen läpi lukuvuoden on paras tapa opiskella ja valmistautua kokeisiin. Oppiaineesta riippuen kokeita voi olla myös jakson muuna aikana. Opettaja voi järjestää myös kirjallisia läksynkuulusteluja.
Kotiläksyt ja tehtävä
Ensimmäisestä kouluvuodesta lähtien oppilas opettelee kantamaan vastuuta omasta koulutyöstään. Tavoitteena on, että oppilas oppii vähitellen itseohjautuvasti huolehtimaan kotitehtävistä. Vanhempienkiinnostus ja kannustus läksyjen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen on tärkeää koko peruskoulun ajan.
Koulutehtävien tekemistä seurataan. Opettaja voi jättää oppilaan tekemään tekemättömät kotitehtävät koulutuntien jälkeen yhden tunnin ajaksi.
Juuren ja Rungon oppilaiden huoltajille tästä ilmoitetaan ennen koulupäivän päättymistä. Latvan oppilaiden huoltajille asiasta ilmoitetaan Wilman välityksellä.
Läksyparkki
Koulussa toimii läksyparkki. Läksyparkki on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat tukea kotiläksyjen ja kotitehtävien tekemisessä. Ohjaajina toimivat koulunkäyntiavustajat. Läksyparkista tiedotetaan huoltajille mm. koulun tiedotuslehdessä Kartsissa. Juuren oppilaiden on mahdollista tehdä läksyjä myös iltapäiväkerhossa.
Poissaolot
Perusopetuslain (628/1998) mukaan Suomessa vakinaisesti asuva lapsi on oppivelvollinen. Tästä syystä poissaolo ja sen perusteet tulee ilmoittaa aamulla ennen koulun alkua Wilmalla.
Erityisruokavaliota noudattavien tulee ilmoittaa poissaolonsa myös kouluravintolaan:
- Erityisruokavalioita koskevat poissaoloilmoitukset pääkoulua varten klo 7.30 ja Tammistoa varten klo 7.00 mennessä p. 040 615 2507 (tekstiviestinä, Whatsappissa tai soittamalla)
Juuri
Huoltajan tulee ilmoittaa oppilaan poissaolosta luokanopettajalle koulupäivän alkaessa. Ilmoitus tehdään noudattaen sitä käytäntöä, josta on erikseen sovittu oman opettajan kanssa.
Runko ja Latva
Mikäli oppilas jää pois koulusta sairauden tai muun pakottavan esteen vuoksi, on huoltajan ilmoitettava asiasta luokanopettajalle tai ryhmäohjaajalle heti aamulla. Poissaoloista ilmoitetaan ensisijaisesti Wilman kautta. Jos Wilma-viestin lähettäminen ei ole mahdollista, ilmoituksen voi tehdä puhelimitse koulusihteeri Leila Pitkoselle, p. 040 356 2893. Ilmoituksen voi tehdä myös suoraan omalle opettajalle puhelimella, mikäli ilmoituskäytännöstä on sovittu opettajan kanssa.
Luokanopettajien ja ryhmänohjaajien tehtäviin kuuluu seurata oppilaiden poissaoloja. Poissaolojen huoliraja on 50 tuntia lukukaudessa, jonka jälkeen koulusta otetaan yhteys huoltajaan.
Poissaolohakemus
Opetuksesta vapautusta voi hakea perustellun syyn vuosi 1-3 päivän ajaksi luokanopettajalta tai ryhmänohjaajalta poissaolohakemuksella. Hakemuksessa tulee selvittää, miten poissaolon aikaisista koululäksyistä ja –tehtävistä huolehditaan. Kolmea päivää pidemmät poissaolot myöntää rehtori. Poissaolohakemus tehdään Wilman kautta (Hakemukset ja päätökset -välilehti > avoimet hakemukset > loma-anomus 1-3pv/ yli 3pv). Poissaolohakemus on tehtävä kaksi viikkoa ennen aiottua vapautusta kouluopetuksesta. Liikuntatuntien pitkien ja/tai toistuvien poissaolojen syystä huoltajan tulee toimittaa koululle lääkärintodistus tms. luotettava selvitys.
Opetussuunnitelma
Nykyinen opetussuunnitelma otettiin käyttöön 1.-6. vuosiluokilla 1.8.2016. Vuosiluokat 7-9 siirtyivät siihen vaiheittain. Vantaan tuntijakoon tuli muutos 1.8.2020 lähtien, kun B1-ruotsin tuntimäärään lisättiin 9. luokalle yksi vuosiviikkotunti. Lukuvuonna 22–23 Vantaalla otettiin kokeiluun 7. luokilla tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus 0,5vvt ja tämä jatkuu myös lukuvuonna 23–24. 1.8.2023 lähtien 1. luokan suomen kielen ja 2. luokan matematiikan opetukseen on yksi vuosiviikkotunti lisää.
Vantaan suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman on päivitetty ja siirretty
ePeruste-alustalle. Opetussuunnitelma on voimassa 1.8.2023 alkaen.
Yleiset käytänteet
Koulun tilat
Koulurakennuksessa sijaitsevat Kartanonkosken hammashoitola, Vantaan musiikkiopiston ja Vantaan kuvataidekoulun opetuspisteet, iltapäiväkerho, sekä Kartanonkosken päiväkoti.
Koulussa on kahdeksan solua, jotka on nimetty vanhojen suomalaisten kartanoiden mukaan. Jokaisesta solusta johtaa ovi ulos. Välitunnille kuljetaan kuitenkin vain välituntipihalle suuntautuvien ovien kautta. Ruukista (tekninen työ) ja Inkalasta (kotitalous ja tekstiilityö) oppilailla on lupa poistua roskia viemään (ja hätätilanteissa) ja kotiin lähtiessä. Koulun piha-alue on määritelty koulun järjestyssäännöissä.
Koulumatkat
Oppilaat on vakuutettu koulumatkan ajan. Vakuutusyhtiön käytännön mukaan koulumatkaksi katsotaan välittömästi ennen/jälkeen koulupäivän kuljettu matka lyhintä ja turvallisinta reittiä. Turvallisuussyistä suosittelemme, että 1.-2. luokkien oppilaat eivät kulje polkupyörällä kouluun. Isompienkin oppilaiden kohdalla asiaa kannattaa harkita; suurimmalla osalla oppilaista koulumatka on lyhyt. Oppilaiden tulee käyttää pyöräilykypärää. Koulupäivään sisältyvillä retkillä pyöräkypärän käyttö on pakollista.
Retket
Perusopetus on maksutonta. Oppimateriaalien lisäksi myös opintokäynnit ja retket ovat pääosin maksuttomia. Kouluretkiä ja leirikouluja voidaan rahoittaa oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Rahankeräyksen tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista.
Vuoden 2019 alusta lähtien HSL-kuntien koululaisryhmien matkoista ei ole peritty maksua silloin, kun opettaja tekee oppilaittensa kanssa koulun retkiä HSL:n joukkoliikenteessä klo 9-15.
Retket alkavat koululta ja päättyvät koululle. Vantaan perusopetuksen linjausten mukaisesti oppilaiden koulupäivä ei voi päättyä retkikohteeseen tai matkalle retkeltä. Myöskään kirjallinen lupa (esim. Wilmassa) ei tätä käytäntöä muuta. Ainoastaan huoltajan tullessa vastaan oppilasta retkelle hän voi jäädä kohteeseen. Tuolloinkin asiasta on sovittava etukäteen opettajan kanssa.
Vaatetus
Vaatetuksen tulee olla asiallinen ja säänmukainen, sillä kaikki välitunnit vuosiluokilla 1-6 vietetään ulkona. Kumisaappaat ja päällysvaatteet tulee nimikoida. Luokissa ja koulun käytävillä ei käytetä ulkojalkineita. Sisätiloissa on hyvä käyttää sisäjalkineita tai tossuja. Liikuntatunneilla koulussa tarvitaan liikunta-asu ja peseytymisvälineet.
Omat tavarat
Kouluun ei kannata tuoda tarpeettomia etenkään arvokkaita tavaroita. Koulu ei vastaa rikkoontuneista ja hävinneistä tavaroista esim. matkapuhelimista. 5.-9. vuosiluokilla matkapuhelimet laitetaan säilytykseen oppituntien ajaksi ja niitä käytettään oppitunnilla ainoastaan opettajien ohjeiden mukaisesti.
Löytötavarat
Löytötavarat toimitetaan vartijalle, jolta voi tiedustella kadonneita tavaroita. Löytötavaranäyttelyjä pidetään koululla juhlien ja vanhempaintilaisuuksien yhteydessä. Löytötavarat laitetaan liikuntasalin käytävällä olevaan hyllykköön. Lukuvuoden lopussa arvoesineet viedään poliisilaitokselle ja vaatetavara viedään kierrätyskeskukseen.
Järjestyssäännöt
Sääntöjen tarkoituksena on taata kaikille rauhallinen ja turvallinen koulutyö sekä viihtyisä työskentely-ympäristö. Sääntöjä tulee noudattaa. Järjestyssäännöistä keskustellaan oppilaiden kanssa vuosittain ja tarvittaessa tehdään luokkakohtaisia lisäohjeita.
- Koulussa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä.
- Järjestyssääntöjä noudatetaan kouluaikana koulualueella ja opettajan määrittämissä oppimisympäristöissä sekä koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
- Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti muita kohtaan.
- Oppilas antaa itselleen ja toisille opiskelu-, työ- ja ruokarauhan.
- Oppilas ei kiusaa, syrji, käyttäydy uhkaavasti eikä vaaranna oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.
- Oppilas noudattaa koulun työjärjestyksen aikataulua.
- Oppilas pitää hyvää huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä kunnioittaa toisten omaisuutta. Oppilas ei saa myydä, luovuttaa eikä välittää mitään koulupäivän aikana koulun alueella, pois lukien koulun määrittelemät tilanteet, esim. myyjäiset.
- Oppilas käyttää opetustilanteessa kännykkää ja muuta teknologiaa opiskelun edistämiseksi opetushenkilöstön luvalla.
- Oppilas ei tuo kouluun esineitä tai aineita, jotka ovat opiskelun kannalta tarpeettomia tai joilla voidaan vahingoittaa henkilöitä tai omaisuutta.
- Oppilas poistuu koulupäivän aikana koulualueelta vain opetushenkilöstön luvalla.
Järjestyssääntöjen tarkennukset:
1. Kouluaikana ei saa poistua koulun alueelta. Koulualueeseen kuuluu koulurakennus ja koulun piha-alueet. Koulualue rajoittuu pohjoisessa puistoalueeseen, idässä Tilkuntiehen, etelässä puisto- ja parkkialueeseen ja lännessä Promenadiin (ns. koivukujaan). Välituntialue on koulun hiekkapiha rajoittuen Tilkuntiehen ja toisessa päässä päiväkodin pihaan. Välituntialue on aidattujen alueiden sisäpuoli. Välituntialueeseen kuuluu myös Kartanonkosken urheilupuisto, jonka käytöstä on laadittu erilliset ohjeet.
2. Koulussa ei saa kiroilla, kiusata, nimitellä, töniä, lyödä tai potkia toisia. Kivien, hiekan, keppien, lumipallojen yms. heittely ja kasvien repiminen ei ole sallittua. Koulussa tervehditään, kiitetään, annetaan puheenvuoro ja kuunnellaan toisia arvostaen. Koulun käytävillä tulee liikkua rauhallisesti ja hiljaisesti huomioiden muiden oppitunnit.
3. Juokseminen on kielletty koulurakennuksessa muualla kuin liikuntasalissa liikuntatunnin aikana. Kouluruokailussa syödään ainoastaan koululounasta oman ruokailuvuoron aikana. Terveellinen välipala syödään kouluravintolassa välipalavälitunnilla klo 14-14.15. Epäterveelliset välipalat, kuten energiajuomat, on kielletty koulupäivän aikana.
4. Olet oppivelvollinen. Huoltajan tulee ilmoittaa poissaolosta luokanopettajalle tai ryhmänohjaajalle. Korkeintaan kolmen päivän poissaoloon pyydetään lupa luokanopettajalta tai ryhmänohjaajalta, pidempiin poissaoloihin luvan myöntää rehtori. Kotiinlähtöön sairastumisen takia pyydetään lupa terveydenhoitajalta tai opettajalta. Tule kouluun sekä oppitunneille ajoissa. Opettaja merkitsee myöhästymiset ja poissaolot Wilmaan.
5. Koulussa jokaisen oppilaan ja aikuisen tulee toimia siten, että koulukiinteistö ja irtaimisto säilyvät hyvässä kunnossa. Vastuu koulun yleisestä siisteydestä ja viihtyisyydestä kuuluu kaikille. Koulun sisätiloissa liikutaan sukkasillaan tai sisäkengillä. Sisätiloissa ei käytetä päähinettä eikä ulkovaatteita. Huolehdi tavaroistasi pitämällä ne järjestyksessä ja niille varatuissa paikoissa. Toisten tavaroiden ottaminen tai niihin koskeminen ilman omistajan lupaa on kiellettyä. Myös toisen omaisuuden turmeleminen on kiellettyä. Jos oppilas tahallisesti vaurioittaa koulun tiloja, kalusteita. laitteita tai välineitä, oppilas on korvausvelvollinen. Omien arvoesineiden (esim. kännykät ja muut mobiililaitteet, lelut) tuominen kouluun on kokonaan oppilaan omalla ja hänen huoltajiensa vastuulla.
6. Koulun tietokoneiden, Chromebookien ja tablettien käyttöä koskee erillinen Vantaan kaupungin ohjeistus, jonka noudattamiseen oppilaat sitoutuvat allekirjoittamalla käyttäjäsopimuksen. Kännykkä tai muu mobiililaite on oltava repussa äänettömänä oppitunnin aikana, ellei opettaja ole antanut lupaa sen käyttämiseen.
7. Kouluun ei saa tuoda teräaseita, lyömäaseita, asejäljitelmiä (replika-aseet), leikkipyssyjä, muovikuula-aseita laserosoittimia tai kemikaaleja eikä muitakaan vaaralliseksi katsottavia esineitä tai aineita. Opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa haltuun toisen vahingoittamiseen tai uhkailuun soveltuvat esineet ja aineet.
8. Tupakointi ja tupakkatuotteiden sekä päihteiden käyttö on kielletty kouluaikana ja koulun alueella. Opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa haltuun toisen vahingoittamiseen tai uhkailuun soveltuvat esineet ja aineet.
9. Koulupäivän päätyttyä lähdetään heti kotiin. Koulurakennukseen tai pihalle ei saa jäädä
oleilemaan.
Välituntisäännöt
Oppilaat viettävät välitunnit pääsääntöisesti ulkona, joten pukeutumisen tulee olla säänmukainen. Piha ja välituntialueeksi on tarkoitettu aidattujen alueiden sisäpuoli. Nurmikkoalueet ja kukkapenkit eivät ole leikkipaikkoja. Latvan oppilailla voi olla välitunnit sisällä. Välitunneilla ei saa poistua koulun alueelta.
1. Riisu ulkokenkäsi eteisessä ja liiku sisällä sisäkengillä tai sukkasilla.
2. Sisävälitunnilla on huomioitava, että käytävillä on pystyttävä kulkemaan esteettä.
3. Mene ulkovälitunnille reippaasti säänmukaisesti pukeutuneena.
4. Välituntialueelta ei saa poistua ilman lupaa. Pyörätelineet/mopoparkkialueet eivät ole leikki-/oleskelualuetta.
5. Pyöriä, potkulautoja, rullaluistimia, yms. ei saa käyttää koulupäivän aikana, ellei siitä ole erikseen sovittu.
6. Koripallorenkaissa ei saa roikkua eikä puuseinälle kiipeillä.
7. Hiekkalaatikolla ja sen lähialueella saavat olla vain esi-2.luokkalaiset, eivät muut.
8. Kivien, hiekan, keppien, lumipallojen, ym. heittely ja kasvien repiminen on kielletty.
9. Jalkapalloa saa pelata/käyttää vain kentällä (talvella maalien luona kentän
läheisyydessä).
10. Pihavälineet ovat kaikkien oppilaiden yhteisessä käytössä, vuoroa odotetaan laskien 0-100.
11. Poistumisportailla oleskelu on kielletty välitunnin aikana.
12. Latvan oppilaat saavat käyttää puhelinta välitunneilla, mutta EI ruokailussa. Juuren ja Rungon oppilaat eivät saa koulupäivän aikana käyttää puhelimia.
13. Välituntivalvojan tehtävänä on puuttua kiusaamiseen. Kerro siis rohkeasti valvojalle,jos havaitset kiusaamista.
Välipala
Rungon ja Latvan välipalavälitunneilla klo 14.15 (torstaisin klo 14.25) sisävalvojat valvovat myös välipalan syöjiä. Välipalan voi ostaa koulun ravintolasta tai tuoda kotoa. Välipalaa syödään vain kouluravintolassa. Välipalasta on ohjeet järjestyssäännöissä.
Kaikki Latvan välitunnit ovat sisävälitunteja, mutta oppilaiden toivotaan käyvän myös ulkona. Latvan oppilaat voivat viettää välitunteja aulassa sekä Karuna - ja Inkala -soluissa.
Muista solutiloista pitää poistua sisävälituntienkin ajaksi. Juuren ja Rungon oppilaat menevät aina ulos, elleivät ole syömässä välipalaa.
Välituntivälinelainaamon säännöt
- Jonotan maton reunalla, jotta välitunnille menijät mahtuvat kulkemaan ovesta.
- Yhteisiä välineitämme saavat lainata kaikki. Jokaisella luokalla on viisi lainauskorttia, joilla lainaavat jonossa ensimmäiseksi. Toiminnan nopeuttamiseksi ilman lainauskorttia lainaavat aina jonon hännille.
- Annan lainaamon työntekijöille työrauhan enkä etuile, tungeksi ovelle tai ota tavaraa omin luvin.
- Palautan lainaamani välineet lainaamoon, myös käytössä rikkoutuneet, jotta tiedetään mitä pitää hankkia lisää.
- Rungon oppilaat lainaavat ripeästi välitunnin alussa ja Juuren oppilaat sen jälkeen. Isot eivät jää norkoilemaan käytäville, jotta pienet uskaltavat tulla lainaamaan. Välitunnin ajan lainaamo pidetään kiinni ja avataan kellon soidessa välineiden palautusta varten.
Latvan välituntiliikuntasäännöt ulkona
- Välituntivalvoja aukaisee ulkoliikuntavaraston, jossa on kärryssä yläkoulun ulkovälitunneille välineitä.
- Kärryssä on: 3 koripalloa, 3 pihajalkapalloa, 2 tennispalloa heittämistä varten, 1 petankkipeli, 2 pitkää hyppynarua, 6 twistiä, 1 mölkky.
- Lainaaja palauttaa välineet takaisin kärryyn, joka voi olla sovitusti ulkoliikuntavaraston edessä.
- Jos joku väline menee rikki tai häviää, tee välittömästi ilmoitus valvojalle.
- Pidetään yhdessä huolta välituntien välineistöstä!
Kentän välituntisäännöt talvella
• Kun kenttä on jäädytetty, voi kentälle mennä ainoastaan klo 12.00–12.30.
• Kentällä voi luistella ja pelata kiekkoa, jos on omat välineet mukana.
• Kengillä ei mennä jäälle.
• Kiekkopelejä pelataan toisessa päädyssä ja vapaaluistelua toisessa päädyssä.
• 1.-6.-luokkalaisilla tulee olla kypärä päässä.
• Kentälle saa mennä vasta kun välituntivalvoja on tullut paikalle, luistimia saa laittaa
jalkaan ennen sitä.
• Kenttävalvoja viheltää viimeistään 12.25, jotta kaikki ehtivät tunnille ajoissa.
• Jos välitunnin jälkeen on alkamassa liikuntatunti, luistelijat toimivat liikunnanopettajan ohjeiden mukaisesti. Vastuu luistelijoista siirtyy liikunnanopettajille kellojen soidessa.
Tapahtumat
Syyslukukausi
1. jakso
TO 10.8. - PE 22.12.2023
- lukuvuosi alkaa to 10.8. klo 9.00, 1. luokat klo 9.15
- lukuvuoden avajaisjuhla pe 18.8. klo 9.20
- poistumisharjoitus ti 22.8. klo 9.30, Tammisto klo 11.15
- koko koulun vanhempainilta ke 13.9. klo 18
- koulukuvaukset ti-to 19.–21.9., Tammisto ke 20.9.
- Nälkäpäiväkeräys 28.–30.9.
- 2.–13.10. 9. lk TET ja TEPPO-viikot (vko 40–41)
- Syysloma ma 16.10.- pe 20.10 (vko 42)
- 8. lk TEPPO-viikko 6.–10.11. (vko 45)
- marraskuussa vanhempien ja nuorten ilta (Latva)
- 4.-luokkalaisten itsenäisyyspäivän tanssiaiset
- ti 5.12. itsenäisyysjuhla
- ke 6.12. itsenäisyyspäivä, vapaa
- 7.–20.12. 8.- ja 9.-luokkalaiste TEPPO-jakso
- joulujuhlat ti 19.12. klo 17.30 ja 19 sekä ke 20.12. klo 17.30
- joulukirkko ja rinnakkaistilaisuus 21.12.
- syyslukukauden viimeinen koulupäivä 22.12.
Kevätlukukausi
2. jakso
MA 8.1. – LA 1.6.2023
- koulu alka ma 8.1.2024 työjärjestysten mukaisesti
- 3. lk kieliaamu ke 17.1.
- Latvan vanhempainilta ke 31.1. klo 18
- 9. lk TEPPO-viikko 12.–16.2. (vko 7)
- talviloma 19.–23.2. (vko 8)
- 26.2.–1.3. 8. lk TET ja TEPPO-viikko (vko 9)
- sisääntuloharjoitus pe 15.3.
- pääsiäishartaus ja rinnakkaistilaisuudet to 28.3.
- pääsiäisloma pe 29.3.-ma 1.4.
- Kartsin karnevaalit ti 30.4.
- 9. lk TEPPO-viikot 13.–24.5. (vkot 20 ja 21), 8.lk 20.–24.5. (vko 21)
- Kartsin musikaali toukokuun lopulla
- ti 28.5. Juuren ja Rungon kevätjuhlat klo 17.30 ja 19
- la 1.6. Latvan Ruusujuhla ja todistusten jako
Liikunta- ja harrastusmahdollisuudet koululla
Harrastusten Vantaa
Harrastusten Vantaa tarjoaa vantaalaisille peruskoululaisille laadukkaita, mieluisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia oman koulun ja kodin läheisyydessä lasten ja nuorten toiveita kuunnellen. Toiminta on osa kansallista Harrastamisen Suomen mallia.
Kartanonkosken koulun liikuntasali
Aviapoliksen suuralueLiikuntasali on päivisin koulun omassa käytössä. Voit hakea käyttövuoroja kouluajan ulkopuoliseen käyttöön Timmi-tilavarausjärjestelmän kautta.
Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Tilkuntie 5
01520Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 8512, 01030 Vantaan kaupunki
- Yhteystiedot
- Johanna Kontrojohanna.kontro@vantaa.fi+358 40 192 9250
Rehtori
- Yhteystiedot
- Marle Himbergmarle.himberg@vantaa.fi+358 50 312 1705
Virka-apulaisrehtori
- Yhteystiedot
- Annukka Rautiolaannukka.rautiola@eduvantaa.fi+358 50 312 1706
Vararehtori
- Yhteystiedot
- Leila Pitkonenleila.pitkonen@vantaa.fi+358 40 356 2893
Koulusihteeri
- Yhteystiedot
- Anniina Sookarianniina.sookari@vantaa.fi+358 40 572 9105
Koulusihteeri (ma, ti)
- Phone
- +358 40 356 2893
Kartanonkosken koulun pääkoulu
- Phone
- +358 50 304 1894
Kartanonkosken koulun Tammiston opetuspiste
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Vantaa järjestää iltapäivätoimintaa 1.-2.-luokkalaisille ja erityisen tuen oppilaille koulupäivän jälkeen.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Taksikuljetus myönnetään poikkeustilanteissa.
Kouluruokailun tavoitteena on tarjota oppilaalle ravitsemussuositusten mukaista, täysipainoista ja maistuvaa ruokaa. Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Valmistavaa opetusta tarjotaan lapsille ja nuorille, jotka eivät osaa riittävästi suomen kieltä, jotta he voisivat opiskella suomenkielisessä opetusryhmässä. Valmistavan opetuksen ryhmissä opiskellaan suomen kieltä sekä koulussa opetettavia oppiaineita oppilaan taitotasojen mukaisesti.
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.
Luokilla 7.-9. opiskellaan valtakunnallisen tuntijaon mukaisia yhteisiä oppiaineita sekä valinnaisaineita. Opettajina ovat aineenopettajat.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Työelämäpainotteinen perusopetus TEPPO tekee työelämän tutuksi jo peruskoulussa! TEPPO-opinnoissa vuorottelevat työssäoppimisjaksot työpaikoilla ja opetus koululla.
Urhea-toiminnassa urheilusta innostuneiden nuorten on mahdollista yhdistää koulu ja urheilu toimivasti omassa lähikoulussaan.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on alle 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
Sisätilat
- Toimipiste sijaitsee samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc.
- Osoite
Tilkuntie 5
01520Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 8512, 01030 Vantaan kaupunki