Peruskoululaisille
KULTTUURIYMPÄRISTÖKASVATUS PERUSOPETUKSESSA
Perusopetuksessa kulttuuriympäristökasvatus sijoittuu useille eri vuosiluokille sekä eri oppiaineisiin. Kulttuuriympäristökasvatus vahvistaa lasten ja nuorten identiteettiä, kulttuurista osaamista ja yhteisöllisyyttä. Samoja tavoitteita asetetaan myös vantaalaisissa opetussuunnitelmissa. Tälle sivulle on koottu perusopetukselle soveltuvat kulttuuriympäristökasvatuksen aineistot ja palvelut oppiaineiden ja opetussuunnitelmien tavoitteiden mukaisiksi kokonaisuuksiksi, jotta opettajan ja oppilaan olisi helppo tarttua niihin.
Finna-aineistot (kuva-arkisto, kulttuuriympäristö, esinearkisto, arkisto
- vuorovaikutteisuus ja tutkimuslähtökohta
Kaupunki ilman identiteettiä? -etäopiskelumateriaali
- vaikuttaminen ja yhteiskunnalliset asiat
- kasvattaminen aktiiviseksi kansalaiseksi
Kuninkaatie-mobiilipelit Helsingin pitäjän kirkonkylällä , Jokiniemen muinaispuistossa , Myyrmäessä ja Håkansbölen kartanolla
- tutustuminen omaan lähiympäristön historiaan (historia)
- oppilaan identiteetin rakentumisen tukeminen (historia)
- Suomen ja muun maailmna historia (historia)
- aikakaudet esihistoriasta keskiaikaan (historia)
- suomalainen identiteetti ja Ruotsin vallan aika (historia)
- toiminnalliset ja elämykselliset työtavat (historia)
Rakennustutkijan tai arkeologin oppitunti koulullasi (+ valmiit PowerPoint-esitykset)
Tikkurilan vanha asema ja Venäjä
- Venäjän merkitys Suomelle ja teollinen vallankumous (historia)
- työväen järjestäytyminen ja Suomen itsenäistyminen (historia)
- nykypäivän ymmärtäminen historian avulla (historia)
- Suomen ja muun maailman historia
Vantaan historialliset jokikävelyt -mobiilireitit
Vantaanjoen pitäjä 1964 -kotiseutuelokuva
Virtuaalimatkat Vantaan historiaan -videot
- kulttuurien tuntemus
- nykypäivän ymmärtäminen historian avulla
- oppilaan tulee tutustua oman lähipiirinsä ja -ympäristönsä historiaan
- tukee oppilaan oman identiteetin kehittymistä
- Suomen ja muun maailman historia
- aikakaudet esihistoriasta keskiaikaan, suomalainen identiteetti ja Ruotsin vallan aika
- kulttuurin vaikutukset yksilöihin ja yhteiskuntiin
- (Igor -video)
- maailmansodat
- kaupungistumisen ja elinkeinorakenteen murros (kotiseutuleffa)
- moniluku- ja tiedonhakutaidot: erilaiset tekstit, kartat ja kuvat historiallisina lähteinä. (karttavantaa ja Finna)
- Finna
- Kulttuuriympäristöreitit
Vierailukohteita
- Jokiniemen Muinaispuisto
- Jokiuoman taiteellinen lähiliikuntapuisto
- Håkansbölen kartano
- Övre Nybacka
- Ilmailumuseo
- Pyhän Laurin kirkko
- Vantaan kaupunginmuseo
Kuvaamataito
Monilukutaito (L4)
Oppilas tarkastelee esim. kotoaan tuomia omaan vapaa-aikaansa liittyviä kuvia ja niistä keskustellaan yhdessä. Oppilas tarkastelee erilaisia taidekuvia. Opetuksessa käytetään ikäkauden tarpeisiin soveltuvia tekstejä ja kuvastoa.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan käyttämällä vastuullisesti TVT:tä ja verkkoympäristöjä.
T1 Oppilas oppii tekemään moniaistisia havaintoja ympäristöstään, taiteesta ja muusta visuaalisesta kulttuurista.
ppilaan omista kuvakulttuureista ja kokemusmaailmasta lähtevät aiheet voivat olla esimerkiksi tällaisia: "mikä on mielestäsi kauneinta tai ruminta maailmassa?"
T8 Oppilas oppii tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristöstään.'
T9 Oppilas oppii tekemään kuvia oman elinympäristön pohjalta, eri aikojen pohjalta ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
esim. tehdään kartta koulun pihasta, kuva omasta huoneesta, kotimaisema, mitä näen ikkunasta
esim. tulevaisuuden kuvittamista, menneisyyden kuvia, vanhojen valokuvien ja historiallisen taiteen pohjalta työskentelyä
esim. aasialaisen taiteen, afrikkalaisen yms. taiteen pohjalta työskentelyä, naamiot, kankaan kuvion suunnittelu
T10 Oppilas oppii tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
esim. kauneuskäsitys: mikä on kaunista, mikä rumaa, ja mistä se johtuu
rakennetussa ympäristössä näkyvät ajan kulttuurin arvostukset
