Kuninkaantie-mobiilipelit

Tervetuloa aikamatkalle Kuninkaantien varrelle!

Tutustuminen omien kotikulmien historiaan ja ympäristöön ei ole koskaan ollut hauskempaa. Kuninkaantie-mobiilipelit ovat ilmaisia ja soveltuvat käytettäväksi sekä oppitunnille että vapaa-ajalle. Suorita tehtäviä aikarajan puitteissa oikeassa ympäristössä liikkuen tai kotisohvalta käsin. Pelit soveltuvat erityisesti 4.-7.-luokkalaisille.

Pelejä voi pelata yksin tai maksimissaan kolmen hengen joukkueena. Peliaikaa on pelistä riippuen 45 minuuttia tai yksi tunti. Oikeassa ympäristössä pelaaminen tapahtuu Pockemon Go -pelin tyyliin lataamalla älypuhelimelle ilmaisnen X-routes -sovellus. Voit myös klikata itsesi peliin kotisohvalta käsin osoitteessa https://play.x-routes.com.

Peliohjeet:

1. Lataa ilmainen X-routes-sovellus Play-kaupasta tai AppStoresta tai pelaa selaimessa https://play.x-routes.com/

2. Valitse kieli: suomi, ruotsi. Kuninkaantie I myös englanniksi.

3. Kirjaudu appiin pelaaja-/joukkuenimellä.

4. Valitse pelilistalta oikea peli ja liity peliin.

5. Ratko niin monta tehtävää kuin ehdit!

Peliohjeet opettajille

Huoltajille

Pelin lisäksi tarjotaan tuhti infopaketti opettajille pelin aiheiden käsittelyyn luokan kanssa pelin jälkeen.

Pelit on luonut Visia GameFactory (www.visia.fi/gamefactory) yhteistyössä Vantaan kaupunginmuseon kanssa. Muinaispuiston Anselmiu -pelin teossa on ollut mukana Vantaa-Seura ja tätä peliä varten on saatu apurahaa Euroopan neuvostolta.


Kuninkaantie 1: Kirkonkylän Agnes

Agnes on fiktiivinen hahmo, joka asuu Helsingin pitäjän kirkonkylällä. Pelaajat tutustuvat Kirkonkylään Agneksen kertomien tarinoiden avulla sekä keräävät pisteitä ratkaisemalla tehtäviä. Pelistä on sekä ulko- että sisäpeliversio

Kuvassa Kirkonkylän Agnes-pelin fiktiivinen päähahmo.









Kuninkaantie II: Muinaispuiston Anselmiu

Tämä peli vie seikkailulle Vantaan historiaan jääkaudelta saakka yhdessä sapelihammaskissa-Anselmiun kanssa. Pelaajat keräävät pisteitä ja saavutuksia ratkomalla mahdollisimman monta tehtävää 45 minuutin aikana. Pelin ovat luoneet Vantaa-Seura ja Vantaan kaupunginmuseo. Siihen on saatu EU:lta European Heritage Days Stories -avustus.

Kuvassa on sapelihammaskissa Anselmiu, jonka tarinoihin tutustutaan Muinaispuiston Anselmiu -pelissä.

‍'









Kuninkaantie III: Myyr Yorkin Alex

Kuninkaantie III: Myyr Yorkin Alex -peli vie tutustumismatkalle Myyrmäen historiaan ja tulevaisuuteen. Oppaana seikkailulla toimii myyrmäkeläinen Alex. Peliaikaa on 60 minuuttia, jonka aikana pelaajat keräävät pisteitä ja saavutuksia ratkaisemalla tehtäviä.

Myyrmäestä kotoisin oleva Alex johdattaa pelaajan Myrtsin historiaan ja tulevaisuuteen.






Kuninkaantie IV: Håkansbölen kartanon Assi

Assi on pohjanlepakko, joka asuu yhdessä sukulaistensa kanssa Vantaan Hakunilassa sijaitsevan Håkansbölen kartanossa. Hän kertoo pelaajille kartanon värikkäästä historiasta ja kiehtovasta kulttuuriympäristöstä. Peliaikaa on 45 minuuttia.

Pohjanlepakko Assi kertoo Håkansbölen kartanon ihmisistä ja tapahtumista.




Opettajan materiaalit:


?controls=1&autohide=0&wmode=transparent" frameborder="0" allowfullscreen>
?controls=1&autohide=0&wmode=transparent" frameborder="0" allowfullscreen>
?controls=1&autohide=0&wmode=transparent" frameborder="0" allowfullscreen>
?controls=1&autohide=0&wmode=transparent" frameborder="0" allowfullscreen>

Vantaan kulttuuriympäristölinjaukset

Onko sinulla kulttuuriympäristöaiheinen kysymys? Ota yhteyttä Vantaan kaupunginmuseoon kulttuuriymparisto@vantaa.fi tai soita 050 302 4964.

facebook twitter instagram