Varian digimentorin kuulumisia: osallistavan etäopetuksen työpaja ja OPH:n digiareena

04.12.2020

“Pinkeä Pipari ja Väsähtänyt Riisipiirakka” -etäopetuksen työpaja

Pääsin pitämään opettajille digipajaa osallistavasta etäopetuksesta. Pajassa keskityimme opettajien toiveesta siihen, miten etäopetuksessa voi hyödyntää Zoomia, Flingaa ja itslearning-oppimisympäristön tarjoamia työkaluja. Zoomin annotation-työkalulla annotoimme tarroilla ja piirtäen fiiliksiä jouluisiin kuviin. Pohdimme yhdessä, miten tätä työkalua voisi muutenkin hyödyntää etäopetuksessa?

Piirretty hymyilevä-ilmeinen ihmisen muotoinen piparkakku
Kuva: Pixabay

Saimme myös hyvän vinkin osallistujalta aloitukseen. Jokainen voi keksiä itselleen etäopetusnimen yhdistämällä päivän fiiliksen ja viimeksi syömänsä ruoan, esille nousi esimerkiksi pinkeä pipari ja väsähtänyt riisipiirakka. Hauskaa ja helppoa. Etäopetusnimet kirjoitettiin chattiin, mutta yhtä hyvin pienellä porukalla olisi voinut kaikki myös sanoa nimensä ääneen.

Muissa osioissa keskityimme Flingan (wall ja whiteboard) kokeiluun ja sessioiden luomiseen. Harjoittelimme käytännössä ja kokeilimme myös Flingan toimiintaa kännykällä. Ideoimme myös yhdessä, miten voisimme hyödyntää tätä alustaa opetuksessa. Sovimme, että jaamme myöhemmin hyviä käytänteitä. Itse olen käyttänyt Flingaa, erityisesti wall-sessiota, opiskelijoiden kanssa. Pidän sen yksinkertaisuudesta ja helppoudesta. Kiva saada visuaalisesti ajatuksia koottua samaan paikkaan. Äänestys ja listaus ovat myös kiva lisä, jolla saa osallistujien äänen esiin.

Loppuajan keskityimme meillä käytettävään oppimisympäristö itslearningin hyödyntämiseen osallistavassa etäopetuksessa. Kokeilimme hirsipuu-peliä sekä ristisanatehtävää. Kävimme myös läpi, miten esimerkiksi kyselyä voi hyödyntää osallistamisessa. Olikin ilo kuulla, kun puhuin tänään erään pajassani olleen opettajan kanssa, että hän oli heti ottanut keinot käyttöön ja koki niiden olleen erittäin hyviä. Pienet hirsipuu-pelit ruokailun jälkeen piristävät kummasti.

Lisäksi olen Itslearningissa itse käyttänyt keskustelualustaa hyödyksi etäopetuksessa. Olemme yhdessä jakaneet sinne esim. tauolla ottaman kuvan ulkoilusta. Keskustelussa on se hyvä puoli, että kaikki pääsevät myös kommentoimaan toisten jakamia asioita. Näin yhteisöllisyyskin lisääntyy ja keskustelua voi käydä lisää myös etäoppitunnin jälkeen.

#digiareena2020 -Digioppimisen areenalla 2.12.2020

Digioppimisen areena 2020 (2.12) tarjosi paljon huikeita esityksiä ja puheenvuoroja. Jokaisesta esityksestä sain jonkin uuden opin, ajatuksen tai idean mukaani. Olli-Pekka Heinosen avauspuheenvuorossa nousi esille kiinostava ilmiö siitä, mitä työelämän muuttuminen on nyt ja tulevaisuudessa? Kärjessä ensimmäisellä sijalla oli teknologisen kehityksen haltuun ottaminen. Teknologiaa olemme kaikki opettajat ottaneet haltuun maaliskuusta alkaen, kun pandemiakriisi ilmaantui. Tämä oli tietysti tärkeä avauspuheenvuoro ajatellen myös omaa työnkuvaani digimentorina sekä verkko-oppimisympäristön kehittäjänä. Töitä saa ja pitää jatkossakin tehdä tällä saralla.

Datatalous esitys oli myös erittäin mielenkiintoinen. Oletko sinä miettinyt; Onko datatalous reilua? Tiedätkö kenelle tietosi valuvat? Eilisen esityksen jälkeen kävin myös itse tekemässä leikkimielisen sitran digiprofiilitestin. Minulle vastaukseksi tuli, että olen epäileva data-pro. Mieleeni nousi, että tätä testiä voisi hyvinkin käyttää myös osana opetusta esimerkiksi digikurssilla. Kuten esityksessäkin todettiin, datatalouden perusosaaminen tulisi olla kansalaistaito.

Ylpeä sai olla myös varialaisuudesta. Varian opettaja Anssi Salmi oli kertomassa simulaatio-oppimisympäristöistä. Mielenkiintoista asiaa, josta itsekin tahtoisin oppia lisää. Mahtavaa tietää, että tälläistä osaamista löytyy meiltä “omasta talosta”.

Nostaisin vielä esille erityisopettajien Taru Koiviston ja Hanna Penttilän (Kiipulan ammattiopisto) Casen: Erkat verkossa etänä. Taru ja Hanna jakoivat käytännön esimerkkejä siitä, kuinka he ovat toteuttaneet omien opiskelijoidensa kanssa yhteisöllisyyttä ja toiminnallisuutta verkossa. Monia tuttuja sovelluksia ja keinoja tuli vastaan, mutta eilisestä rohkaistuneena, päätin myös avata oman amisope IG-tilin. Tätä olin jo harkinnut aikaisemmin, mutta nyt vasta tilin tarkoitus kirkastui myös itselleni. Samalla päätin myös kokeilla, miten oppimisympäristö itsLearning toimii ammatillisen opettajan blogialustana. Uskon, että nämä molemmat kanavat tukevat toinen toisiaan. Blogia pääsee lukemaan osoitteesta: https://varia.itslearning.com/eportfolio/400900/2433/ (jos linkki ei toimi, kopioi se selaimen osoiteriville erikseen)

Tälläistä siis tälläkertaa. Amisope kiittää ja kuittaa!

Henna Varonen